Platy hunner og hanner - hva er forskjellen?

Jeg kjøpte meg to hunner og en hann-platy. Nå begynner jeg å lure på om jeg har fått feil. Hun i butikken sa at hunnene hadde en ekstra spiss midt på halefinnen, men hannen hadde mer "rett av"-hale. Jeg har to platyer med en spiss midt på halen, og én uten. Så leser jeg at hunnen er større enn hannen, og at hun får mer mage enn hannen.

Nå har jeg én platy med stor mage, og for øvrig er denne fisken større enn de andre to. Hva har jeg fått egentlig?

Vidar.
Det er enkelt å se forskjell på platy - bare du vet hva du skal se etter.

Se på det bildet her. Gattfinnen på denne fisken er vifteformet - det er en hunne.

Se så på det bildet her. Her er gattfinnen formet som en spiss - det er en hanne.

Denne spissen kalles gonopodium, og har samme funksjon som en manns penis; platyhannen bruker denne for å overføre sperm til hunnen, som hun så bruker for å befrukte eggene i magen sin. Dermed kan hun føde levende yngel
Da har jeg fått rett antall hunner og én hann. Takk for oppklaringen

Vidarh
Jeg ble plutselig usikker på antallet, så jeg sjekket en gang til. Det er litt vanskelig å skille dem mellom hunn og hann. Gattfinnen på den ene er vifteformet, men er likevel litt spiss nederst - og ser ut som en hann når den svømmer, og ser ut som hunn når den står stille... Er dette hann eller hun da?
Det er en hunne. Hunner kan se ut som om de har gonopodium når de svømmer av og til, men hanner klarer ikke å få gonopodiumet til å se ut som en vifte
Maretard
Det er en hunne. Hunner kan se ut som om de har gonopodium når de svømmer av og til, men hanner klarer ikke å få gonopodiumet til å se ut som en vifte



For meg ser det ut som dette er en hann, med gonopodium, men mulig jeg tar feil?
Noen av mine hunner har en gonopodiumliknende sak på hver side litt foran den vifteformen, mens hannene har et tydelig, tynt gonopodium og ingen vifte. De har også to gonopodiumliknende saker litt foran gonopodiet, men når man ser både dem og gonopodiet ser man hva som er hva, de som likner ser liksom litt mer "rotete" ut, og ingen klar strek. Derfor går jeg ut ifra et det er en hunne da den har vifte bak. Men rett meg om jeg tar feil=)
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap