Sverddrager. snill eller slem?

Hei.
lurte litt på sverddrager.
Hadde tenkt å kjøpe meg noen i dag, men har nå fått høre at disse er slemme mot de andre fiskene.
Stemmer dette? hadde tenkt å ha de sammen med scalarene i storkaret mitt på 285L. men vis disse er slemme mot andre fisker så må jeg heller vente noen måneder til jeg får opp 120L
Tror nok heller du skal bekymre deg over Scalarene, for voksne sultne Scalarer kan en stakkars sverdrager bli en fargerik lunsj
Men det stemmer at noen Sverddragere kan være litt agressive
har hat store voksne scalarer sammen med platyer og andre småfisk uten fare for småfiskene
Ja det går ofte bra, men plutselig begynner det å forsvinne småfisker - spesielt i mindre kar.
Men sverdragerene blir jo en go del større enn f.eks Platy, så det går nok bra.

PS!

Du bør ikke ha Platy og Sverdrager i samme kar, de kan krysse seg.
Sverddrager kommer ikke til og bli mat for scalarene dine. har en voksen skalare og andre små sammen med en sverddrager hann og det er egentlig omvendt, sverddrager'n er noe aggresiv mot scalarene mine, men de går fint overrens.

Bare pass på og ha stort nok kar så går det nok bra
Du må bare huske at hvis Scalarene skulle finne på å danne par og yngle - da kan situasjonen bli ganske annerledes, Scalarer er tross alt Ciklider på godt og vondt
har et kar på 285L

Har et scalare par alt her som yngler jevnt og trutt. enda ikke fått dem lenger en såvidt begynt å bli frittsvømmende da.
Ulvster
Ja det går ofte bra, men plutselig begynner det å forsvinne småfisker - spesielt i mindre kar. Men sverdragerene blir jo en go del større enn f.eks Platy, så det går nok bra. PS! Du bør ikke ha Platy og Sverdrager i samme kar, de kan krysse seg.


Ka skjer hvis Platy og Sverddrager krysser seg?
da får du hydrider, noe som ikke bør skje. da de ikke alltid er levedyktig
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap