- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Har jeg fler guppy hun eller hann ??
Har jeg fler guppy hun eller hann ??
Postet 25.09.09 kl 20:04
MikaelftHeisann. Jeg var i butikken og kjøpte meg 4 hun'er og 2 han'er. Men sannerlig så tror jeg at jeg har fått 2 hun'er og 4 han'er. Kan det stemme? Jeg har 2 gravide hun'er, og de blir jo konstant omsvermet.
ja du vet hvordan du ser forskjell på hann og hunn? vanskelig å se på bildene, flere bilder av samme fisk også .
bilde en er d 2 hunner, ei i midten og den oransje tipper jeg er hunn pga. fargene ser ikke om det er buk finne den har eller ikke, men tipper det.
bilde 2. er d 1 hann
bilde 3. ei dame i midten av 2 hanner, fortsatt usikker på den oransje.
lettere for deg selv å identifisere, se etter gattfinne på hannene, og bukfinne på hunnene, se på bilder av guppy.
Postet 25.09.09 kl 20:16
Hmm, litt usikker på hvordan jeg ser det. Synes alle ser like ut.
Men på de gravide hunnene så ser jeg at de har en mye større gattfinne.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fiskens_anatomi
Men på de gravide hunnene så ser jeg at de har en mye større gattfinne.
http://no.wikipedia.org/wiki/Fiskens_anatomi
Postet 25.09.09 kl 20:34
MikaelftHmm, litt usikker på hvordan jeg ser det. Synes alle ser like ut. Men på de gravide hunnene så ser jeg at de har en mye større gattfinne. http://no.wikipedia.org/wiki/Fiskens_anatomi
sorry skrev feil, ikke gattfinne, damene har gattfinne, mennene har genepodium(på norsk hannens kjønnsorgan)
ingen bra bilde, på bilde 1 er det en hann, ser du på "magen" hans, under så er det ingen gattfinne.
bilde to er en dame, der ser du gattfinnen, du kan også se det på at damen er rundere, mindre farger på damene oftest ensfargede og en svart prikk bakers på buken(kun hvis hu er kjønnsmoden)
håper du lærte noe og skjønte hva jeg prøvde å si
hann
hunn
Postet 26.09.09 kl 15:11
Postet 26.09.09 kl 16:15
Jeg synes det begynner å bli vanskeligere og vanskeligere å se forskjell på guppy hunner og hanner. Grunnen er at før(da jeg en gang hadde guppy) var hunnen på str. med hannen (kanskje til og med litt mindre?), mens nå er hunnene helt forvokste, og har like stort slør som hannene, men dobbelt så stor kropp(de du ser i dyrebutikkene om dagen i alle fall).
Det eneste jeg kan si helt sikkert er at den oransje er en hann. Resten av dem synes jeg var veldig like, men regner med det er slik de over sier.
Det eneste jeg kan si helt sikkert er at den oransje er en hann. Resten av dem synes jeg var veldig like, men regner med det er slik de over sier.
Postet 26.09.09 kl 16:59
Postet 26.09.09 kl 17:36
Postet 26.09.09 kl 22:26
LindaMJeg synes det begynner å bli vanskeligere og vanskeligere å se forskjell på guppy hunner og hanner. Grunnen er at før(da jeg en gang hadde guppy) var hunnen på str. med hannen (kanskje til og med litt mindre?), mens nå er hunnene helt forvokste, og har like stort slør som hannene, men dobbelt så stor kropp(de du ser i dyrebutikkene om dagen i alle fall). Det eneste jeg kan si helt sikkert er at den oransje er en hann. Resten av dem synes jeg var veldig like, men regner med det er slik de over sier.
ja dette er pga. genmanipulering at dette har skjedd, de vil ha guppyene til å se finere ut for å selge mer, noe som er teit, jeg tror at hvis man skal ha en hardfør guppy, burde man kjøpe privat som personen selv har ynglet frem, kansje kjøpe damer fra en og hanner fra en annen privatperson, for å ikke få innavl.
Postet 26.09.09 kl 23:56
Det er
hun,han,han og han =D
Postet 05.10.09 kl 14:05
fiskerenja dette er pga. genmanipulering at dette har skjedd, de vil ha guppyene til å se finere ut for å selge mer, noe som er teit, jeg tror at hvis man skal ha en hardfør guppy, burde man kjøpe privat som personen selv har ynglet frem, kansje kjøpe damer fra en og hanner fra en annen privatperson, for å ikke få innavl.
Nei.
Her er det ingen genmanipulering... Genmanipulert fisk/dyr er ulovlig å omsette i Europa hvertfall.
Teknikken som brukes her heter selektiv avl.
Topic. Den oransje her er en hann.
Bilde 1: To hanner og en hunn.
Bilde 2. En hann.
Bilde 3. Tre hanner og en hunn.
Hunnen er uten farge/mønster på kroppen.
Postet 05.10.09 kl 14:51
Endret: 05.10.09 kl 14:54
:)
Jeg har ti guppyer, og jeg ser forskjellen på hunn og hann på størrelse og hale Hunnen har kortere hale og er ikke like 'elegant' som hannen. Hunnen pleier også å være større enn hannen. Selvfølgelig funker ikke denne metoden for alle, fordi det finnes jo nydelige hunner med flotte haler som ser ut som hanner. Men det funker for meg
Og i dyrebutikken er hannene og hunnene i to forskjellige kar. Men selvfølgelig går det ann å ta feil ...
Guppyer er noen nydelige fisker, det er hvertfall sikkert!
Og i dyrebutikken er hannene og hunnene i to forskjellige kar. Men selvfølgelig går det ann å ta feil ...
Guppyer er noen nydelige fisker, det er hvertfall sikkert!
Postet 17.05.13 kl 09:03
Det er lett og se forskjell på kjønnene hos guppy. Hunnene har en trekantet gattfinne, mens hannene har et gonopodium. Gonopodiumet ser ut som en liten pinne og er fiskens parringsorgan, omtrent som menneskers penis.
Størrelse på fisken og halefinne kan ikke brukes til og kjønnsbestemme guppier. Riktignok har mange hanner stor halefinne, men det finnes og varianter med liten halefinne.
Størrelse på fisken og halefinne kan ikke brukes til og kjønnsbestemme guppier. Riktignok har mange hanner stor halefinne, men det finnes og varianter med liten halefinne.
Postet 21.05.13 kl 08:07