Hvordan oppdrette yngel

Inaktiv bruker
jeg har nettopp fått molly yngel, men jeg har store problemer med å ta meg av disse. jeg har hatt dem i to dager og over 90% er allerede død.
noen satt seg fast i pumpa og noen ble spist av moren,
hvordan kan jeg sørge for at yngelet mitt vokser opp?
jeg vill gjerne at dem skal gjøre det, men det ser ut til å vere vanskligere enn jeg trode.
Har noen et par gode råd\tips om hvordan jeg skal gjøre dette?

Takk for svar!!!!
Hva med et eget yngelkar de kan gå i til de blir for store og sterke til å bli spist eller gå i pumpa? Kan du ikke ha et akvarie til, kan du yngelsikre filteret og sette inn ekstra planter slik at yngelen får gjemt seg for moren.
mine er fortsatt i live i isboksen
Flyteplanter og mange planter/gjømmesteder ellers - det bidrar til at yngel overlever til du kan hjelpe dem.

Og så kan du kanskje ha en liten 60-liters, hvor du flytter yngel til?
jeg har samme problemet med platy, men jeg har en 15 liter boks med grus, varmekolbe, noen få planter som jeg tar mora oppi når jeg ser ho snart skal føde, og når ynglen er født flytter jeg mora oppi akvariet igjen og har ynglen i boksen til de er store nok til å være med mora igjen
Inaktiv bruker
hvordan ser man at fisken skal føde?
det har jeg aldri skjønt meg på, jeg klarer å se om fisken er gravid men ikke når den skal føde.
Er det noen spessielle tegn man ser etter?

Jeg har flyttet yngelet over til et annet kar, bare tre overlevde.
Inaktiv bruker
Hva gjør man når yngelet blir støre?
Behøver man å mate dem da?
Og når er yngelet fullvoksent?
akva34
Hva gjør man når yngelet blir støre? Behøver man å mate dem da? Og når er yngelet fullvoksent?


Dette var spørsmål jeg ikke skjønner vitsen med.

Hva gjør man når yngelen blir større?

Hvis du ikke vet det, hvorfor ønsker du da å ta vare på yngelen og få dem til å vokse opp? Har du tenkt å selge dem? Eller beholde alle? Gi dem bort? Dette er planer du må ha for oppdrettet.

Behøver man å mate dem da?
Dette spørsmålet vet du vel svaret på hvis du tenker deg om. Alle fisk må spise. Det er klart du må mate fiskene, uansett størrelse på dem.

Og når er yngelet fullvoksent?

Vanligvis så ser man det på størrelsen...
Når de begynner å få en størrelse som kan sammenlignes med sine foreldre, så er de voksne. "Ungdommer", altså mollyer som er verken yngel eller helt voksne, blir kjønnsmodne en god stund før de er fullvoksne (altså før de er akkurat like store som sin mor og far). Vanskelig å si eksakt, kanskje to tredjedeler av voksen str. (eller halv str)
Inaktiv bruker
når yngelet blir stort nok til å ikke passe inn i munnen på de andre mollyene, så setter du yngelen/ungfisken sammen med dem
å de trenger alltid å fores, fisk må fores, uten for dør de
Inaktiv bruker
med hvordan yngelet blir større mente jeg hva gjør man når man skal mate dem, behøver man det, eller slipper man.
Jeg utrykke meg mer klart og tydelig neste gang.
mona o
[QUOTE=akva34]Hva gjør man når yngelet blir støre? Behøver man å mate dem da? Og når er yngelet fullvoksent?


Dette var spørsmål jeg ikke skjønner vitsen med.

Hva gjør man når yngelen blir større?

Hvis du ikke vet det, hvorfor ønsker du da å ta vare på yngelen og få dem til å vokse opp? Har du tenkt å selge dem? Eller beholde alle? Gi dem bort? Dette er planer du må ha for oppdrettet.

Behøver man å mate dem da?
Dette spørsmålet vet du vel svaret på hvis du tenker deg om. Alle fisk må spise. Det er klart du må mate fiskene, uansett størrelse på dem.

Og når er yngelet fullvoksent?

Vanligvis så ser man det på størrelsen...
Når de begynner å få en størrelse som kan sammenlignes med sine foreldre, så er de voksne. "Ungdommer", altså mollyer som er verken yngel eller helt voksne, blir kjønnsmodne en god stund før de er fullvoksne (altså før de er akkurat like store som sin mor og far). Vanskelig å si eksakt, kanskje to tredjedeler av voksen str. (eller halv str)

Dette var svar jeg ikke skjønner vitsen med.

Det er slike svar som du gir som gjør at folk nesten ikke tør å spørre engang. Derav "Beklager, men har et dumt spørsmål her:S".. Det hjelper ikke at du understreker at det er dumme spørsmål med din snakkemåte og bruk av smilies.

Jeg forstår ihvertfal hvert eneste spørsmål som ble stilt. Men er vel ikke alle som innser at man har hvert "der" selv...
Inaktiv bruker
Jeg lurer på noe, et av yngelene er anderledes enn de andre. Jeg har bare tre yngel, p.g.a mange ble sugd inn i pumpa og døde.
De to yngelene som er svarte er helt lik moren og faren, men de siste yngelet er hvit og har bare noen svarte prikker på seg.
Er dette normalt?
Yngelet er vell ikke syk? Eller er det?
Jeg er klar over at det er mange varianter av molly, og at noen av variantene er svarte med hvite prikker på seg, men jeg har aldri hørt eller sett med hvit og svarte prikker på seg.
Er yngelet syk, eller er dette normalt?
Eller vill yngelet få sin naturlige farge etter tid?
Inaktiv bruker
Og kan noen please svare på nummer 6 i dette forumet?

Takk til den som gjør det!!!!
akva34
hvordan ser man at fisken skal føde? det har jeg aldri skjønt meg på, jeg klarer å se om fisken er gravid men ikke når den skal føde. Er det noen spessielle tegn man ser etter? Jeg har flyttet yngelet over til et annet kar, bare tre overlevde.


Min erfaring er att det kan være vanskelig å se hvem som føder frøst. Jeg har f.eks gått å tittet og ventet på "en sprengferdig" dame, men så er den en annen "litt fyldig" som har født først .
- Guppyene mine kan bli helt 4kantet i magefasongen før de føder, men slett ikke alle
- Platyene mine ser oftest ut som klinkekuler med hode og hale når de er høygravide
- Mollyene mine er litt større og ser derfor ikke så sprengte ut, en liten Molly jeg har har klinkekuleform slik som platyen.

Noen ganger har jeg sett att fødeåpningen blir lys/hvit like før fødsel, jeg har også observet en nesten gjennomsiktig tynn slimtråd som henger (fra gattåpningen) etter hoa like før fødsel

Jeg har altså ingen fasitsvar, men håper mine erfaringer kan hjelpe
Inaktiv bruker
Takk for svar, det hjelper stort!!!
Men I dag døde enda et yngel, som ble sugd inn i pumpa.
Yngelet som er hvit og har svarte prikker på seg er vell ikke syk?
Eller er det?
Jeg har også sett denne slimhinnen, på en av fiskene mine som har fødet, så jeg tror at den ikke har fødet ferdig, men holder igjen p.g.a stress.
Kan dette stemme?
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap