Kjøp av fisker i nord

Hvor får jeg kjøpt fisker her oppe i nord? Jeg bor i Bjørnevatn rett utafor Kirkenes og vet ikke hvor jeg får kjøpt fisk. Jeg får snart inn et 180 liters kar jeg ønsker å ha flere fiskeslag oppi. Jeg har fra før Neontetra, Guppy, Regnbuemolly, Cherrybarbe, Platy og Ancistrus. Så fiskene må gå i lag med de jeg har. Noen som har noen ideer?
Er ingen dyrebutikker i Sør-Varanger, nærmeste blir vel i Vadsø, hvis ikke den er lagt ned:/
Vet at naboen min i Kirkenes har fisk, å kan sikker høre om ho har nån yngel ho vil selge...

Hilsen: Kirkenesramp i Tromsø
Den er lagt ned den butikken i Vadsø. Ja, det hadde vært veldig fint hvis du kunne ha gjort det. Jeg har muligheter for å kjøre å hente bare jeg vet hvor det er og slikt.
Crossocheilus siamensis
Jeg ser også etter overnevte fisk. Noen som har peiling på en bra fiskebutikk her oppe i nord? Jeg kan kjøre til både Alta og Hammerfest.
Føler med deg, har selv bodd i Tana i ett år og prøvd å finne fisk i Finnmark. Min løsning var å ta fly til Oslo eller Tromsø for å handle fisk.

Nærmeste dyrebutikk er i Alta, der er det to butikker, og en i Hammerfest. Har ikke vært innom butikken i Hammerfest, men de to i Alta er mye plaget med sykdom. Fikk advarsel om det av 2 uavhengige før jeg var innom butikkene, og så selv mange syke fisker og flere kar i karantene pga sykdom, så jeg valgte å ikke handle i Alta. Butikkene hadde ikke det store utvalget heller, naturlig nok.

Vet at det er startet en akvarieklubb i Sør - Varanger. Se om du får kontakt med de, de har sikkert noen som vil bytte / selge fisk :o)

Ja, den klubben er jeg medlem av og dem har ikke noen fisker å selge meg. Jeg har hørt diverse rykter om Alta og styrer unna der. Hvordan det er i Hammerfest vet jeg ikke. Og ikke vet jeg hvordan utvalge er heller. Jeg er utrolig kresen på det med å kjøpe fisk. Jeg kjøper ikke fra hvem som helst da man fort kan bli plaga med sykdom og lignende. Derfor liker jeg å oppsøke de jeg skal kjøpe fisk av for å se akvariet demses og på den måten finne ut av om det er lurt å kjøpe eller ikke. Jeg har også bestilt fra Tromsø og fått det sendt med fly opp hit. Så det blir nok en ny bestilling til Tromsø. Det er altså så utrolig håpløst å få tak i fisk her oppe at det er helt frustrerende. Sørpå så gir til og med folk fra seg fisk gratis og jeg sitter her oppe frustrert over å ikke kunne få tak i fisk i det hele tatt. Sukk...
Fiskekjøp er en god nok grunn til å ta en helgetur til Oslo eller Tromsø:oD

Det enkleste er antagelig å få tilsendt fisk fra Tromsø eller Oslo. Akvarieklubben kan jo slå sammen en bestilling, så blir det ikke så dyrt pr person, eller pr fisk. Det er kanskje dette dere gjør allerede ;o)

Og så er det jo en ide å kjøpe fisk som du kan få yngel på og deretter selge til andre akvarister oppe i nord

Jeg hadde planer om å ta en liten telefon til Tromsø i morra. Hvordan i alle dager får du dem med deg hjem igjen. Jeg vet at man kan bruke ståltermoser, men er det ikke andre måter å gjøre det på?
Du må bestille egen fiskefrakt . Det er ganske dyrt å sende fisk med fly, men å ta med seg når man selv skal reise koster ikke mer enn et par hundrelapper. Når jeg har tatt med meg fisk på fly har jeg pakket mange fiskeposer i en isoporeske. Vanlig pakking for lengre transport, få fisk i hver pose, mye luft og lite vann i posene (en fjerdedel med vann) og helst burde fiskene ikke bli foret 2 dager før transport for å minske forurensning i posene.

Ta kontakt med en dyrebutikk i Tromsø og hør om de sender fisk. Du kan jo også høre en Aqamanias om de kan sende fisk med fly fra Gardemoen, Kløfta er jo ikke langt unna. De har mye fin fisk av god kvalitet og lave priser, så det skader ikke å høre om f. eks akvarieklubben kan få en avtale med sending av fisk.

Vet du hvem Line S i Pasvik er? Ho solgte en del fisk for et års tid siden, vet ikke om ho fremdeles selger.
Jeg har bestilt fisk fra Tromsø før. Det med den nettbutikken har jeg snoka på og skal ringe de å høre. Nei, ho vet jeg ikke hvem er og vet ikke om ho selger lenger. Tusen takk for tipsene!
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap