Slem scalare eller sykdom?

Da jeg så på fiskene på jobb i dag merket jeg at en av sverddrager hunnene så skrøpelig ut. Hun har flere merker på halefinnen, ser ut som bitt. Og øyet på ene siden var blitt delvis hvitt i fremkant. Prøvde å ta bilde av henne, men det var umulig å få til noe skikkelig med mobilen, og fisken svømte konstant rundt om kring. Hun hadde tynn, hvit avføring hengende etter seg. Avføringen til de andre er normal. Tror hun akkurat har født for hun er slank og har ikke den mørke flekken som de andre har.
For en uke siden fant jeg en annen slørhale i samme karet med liknende symptomer. Dette var også en hunne, og hun var veldig tynn. Hun så såpass dårlig ut at jeg fikk sjefen til å avlive henne. Var redd for at hun skulle ha noe smittsomt, evt sopp.
Det som er, er at alle de andre sverddragerne (og de andre fiskene) ser veldig bra ut!! De er runde og fin i buken og har ikke noe tegn på verken sopp eller finneråte f.eks.
I karet går det en stor scalare, som sikkert mesker seg med sverddrager yngel.
Det jeg lurer på er om denne kan ha vært så brutal at den følger etter sverddragerne idet de føder for å spise yngelen? Og at sverddragerne har blitt skadet av dette??
Eller bør jeg se på det som en sykdom som kommer snikende?
Er i tvil om det holder å ta vannskifte eller om jeg må forberede meg på å medisinere. Bør jeg pleie den skadde fisken i eget kar?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap