Eh...platyyngel?

Hvilken farve har platy yngel egentlig? Blir de født med farve el får de farven etterhvert?
Jeg tror kanskje det kommer litt ann på platyen? Nå er det lenge siden jeg har hatt platy, men jeg mener at de ikke er så blanke som gyppyngelen. Jeg vet at feks black molly får svarte barn, så mulig at en svart og oransje platy vil være mørkere og fortere få farge enn feks guppy.

Søte er de nok uansett
Inaktiv bruker
Mine platy yngel har tydelige farger fra starten av
Har nå yngel fra to ulike platy kull / hunner, og de har alle klare oransje eller rødaktig farge. Noen har også helt fra starten av hatt sort farge på finnene. Dette er helt ulikt fra guppy yngelen jeg har ellers, de er helt fargeløse ennå selv om de største nå er over måneden gamle.
Har også inntrykk av at platyen vokser fortere, aner ikke hvorfor. De går i samme yngelkar, og er født på samme tida som guppy ynglene, men er allerede vesentlig større.
Tusen takk for svar Yngelen min er hvit/gjennomsiktig den, det er kanskje albino pansermallene mine som har blitt foreldre da..... Trodde ikke de var gamle nok til å være kjønnsmodene ennå, og har ikke sett noen egg men... Blir spennende å se når den blir større, vist den overlever da....
Inaktiv bruker
Du har ikke tilført nye planter nylig da?
Kjenner ikke til albino malle og deres yngler, men det er jo andre måter man plutselig kan få yngel på, er plenty av eksempler på dette her på AF. Det kan for eksempel følge med som egg på en plante, rot el.l. du har kjøpt/tilført karet nylig?
Hvilke andre typer fisk har du i samme kar?
I karet har jeg albino pansermaller, platy og ancistrus. Satte inn nye planter den dagen jeg så den, men ville en yngel overlevd 3 dager i posten uten annet vann en litt fuktighet fra litt javamose?
Inaktiv bruker
Det kommer vel litt an på yngeltypen
Noen kommer jo fra egg og klekker først under de rette forholdene. Så det kan jo hende? Men nå er jeg nybegynner selv så jeg skal ikke si noe bastant
jeg får smøre meg med tålmodighet å se om den vokser opp, blir vel enklere å se hva det er da Håper det er en albino
Platy yngel er ganske store når de kommer ut, i forhold til corydorasyngel som nesten bare er et hode med hale.
En annen ting er at corydorasyngel trives best på bunnen av karet, mens platyyngel ofte gjemmer seg i vannflaten
Cory-yngel ligger på bakken og ser ut som en miniatyrversjon av en cory, platy svømmer gjerne i overflaten og ser ut som fisk. De er mye større enn cory-yngel, som nevnt over. Ancistrus kan også ha ynglet, men de ser ut som maller og ligger på bakken eller suger på ett eller annet for alger.

Det er og kan ikke være så vanskelig å se forskjell på de tre typene, som er så hvidt forskjellige Platyyngel har aldri noen bestemt farge. Noen er blanke og bleke, andre er hvite eller med farger. Kommer helt ann på typen og foreldrene.

Platyer svømmer i "lufta", mallene holder seg alltid inntill noe, om det så er sanden, glasset, en rot, en plante, bakken el.l.

Gratulerer med yngel forresten!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap