Plutselig dør masse yngel!

Jeg har hatt yngelen i 6 uker, de eldste i hvertfall, noen er jo yngre.
Jeg har de i fødeburet i karret, i perioden har jeg hatt 2 vannbytte.
Nå i dag så la jeg merke til at en del yngel hadde dødd!

Hvorfor? noen som veit?
Tessan
Jeg har hatt yngelen i 6 uker, de eldste i hvertfall, noen er jo yngre. Jeg har de i fødeburet i karret, i perioden har jeg hatt 2 vannbytte. Nå i dag så la jeg merke til at en del yngel hadde dødd! Hvorfor? noen som veit?



Hei Tessan
Om du kun har hatt 2 vannbytter på 6 uker er dette lite i alle målestokker. Du nevner ikke type fisk og heller ikke hvor stor karet ditt er så det er vanskelig å svare på generell basis. Men om du har et større kar bør du bytte vann en gang i uken. Har du et mindre kar kanskje minst et par ganger i uken. Har du et veldig lite kar bør det kanskje byttes litt vann hver dag. Du skriver fødebur, og ikke fødekasse, så jeg regner med at det er disse fødeburene med nett tredd rundt en plastramme. Disse fødeburene er det nærmest ingen sirkulasjon av vann i og bør brukes kun for kort tid, noen dager etter min mening da. Jeg vil tro med dine vannbytter at du har utslag på nitritt. Ta en dråpetest og du vil mulig finne at det er deler av problemet sammen med den dårlige sirkulasjonen av vannet i fødeburet. Om du MÅ bruke fødeburet så anbefaler jeg deg å sette den slik at pumpemunningen blåser mot fødeburet. Nettet er veldig tett, men kanskje noe strømninger vil bytte ut noe av vannet i buret. Ønsker deg lykke til Tessan

LOFFA
Jeg har et 60 liter karrr, har hatt små bytting av vannet, men kun 2 vannbytte da jeg har tømt over halve karret.
Jeg mente fødekasse, sånn 2 i 1, men har ikke veggene eller gulvet iJeg har guppy yngel.

Men skal ta en vanntest og bytte vannet med en gang, sånn for sikkerhetensskyld
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap