Hvor lang tid?

Hvor lang tid tar det ca fra guppyene er nyfødte til de er på størrelse med de voksne?
Det kommer an på hvilken mat de fores opp med, om vannkvaliteten er bra samt størrelsen på karet. Forer du med levende, har perfekt vann og stort kar går det fortere enn om de fores kun med tørrfor, holdes i et lite kar hvor vannkvaliteten er litt så som så.
levende.. da menes det eks forsne mygglarver? eller? jeg forer bare med knust tørrfor akkurat nå.. har ikke hatt fisk på MANGE år nå, så er litt fersk, har 7 stk i fødekaret nå (de ble født i akvarie) men plukker en etter en når jeg ser dem)
men sånn ca ? tar det 12 mnd? tar det 6 mnd? tar det 3mnd?
Med levende mener jeg for som lever. Frossent for er jo dødt:P
jaja :P det er jo forsåvidt sant :P eks på hva jeg kan mate med?
men jeg tenkte liksom forssent er jo ting som vertfall har verdt levende:P tøfffor er jo menneske laget, men som igjen sikkert inneholder døde ting^^
Frossent er jo ofte mer næringsrikt enn tørrfor, så derfor blir jo det sunnere i lengden enn kun flak.
Nå har jeg bare hatt halvstore guppy-yngel før, og de var store nok til å få mygglarver, og det er nok ikke nyfødte yngel.
Men jeg har foret opp mindre yngel enn guppyens, og de ble foret opp på levende infusorier, så fikk de et tørrfor laga for yngel under 1 cm (Tetramin Baby)
og etterhvert var de store nok til å få findelte mygglarver. De vokste mye fortere da de ble flyttet fra oppdrettskaret på 30 liter til et akvarie på 60 liter med bedre filterløsning.

Du kan jo forsøke med levende microorm eller artemia hvis du har lyst å prøve. Du kan også spørre i dyrebutikken om de har noe smått frossent hvis du ikke vil styre med levende, det finnes for eksempel frossen artemia også. Daphnier er også smått, men min erfaring med det er at fiskene ikke liker det så altfor godt. Ellers finnes det også flakfor for yngel, eller du kan knuse det du har fra før, men da kan yngelet som sagt vokse saktere.

Akkurat hvor lang tid det tar før dine blir voksne kan jeg ikke svare på, men det tar litt over en måned før de begynner å farge ut har jeg hørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap