- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Mine guppyer dør, alle har samme symptom.
Mine guppyer dør, alle har samme symptom.
Heisann. Nå har 4 guppyer dødd. Og de 2 siste begynner å få de samme symptomene.
De har sluttet å svsømme rundt og å være glade.
Symptomer: De holder seg mest til overflaten. Etterhvert blir kroppen stivere og stivere. De slutter å bruke bakfinnen først, deretter resten av finnene, for til slutt å ligge på bunnen å dø.
De har sluttet å svsømme rundt og å være glade.
Symptomer: De holder seg mest til overflaten. Etterhvert blir kroppen stivere og stivere. De slutter å bruke bakfinnen først, deretter resten av finnene, for til slutt å ligge på bunnen å dø.
Postet 14.01.10 kl 15:47
Postet 14.01.10 kl 16:03
Postet 18.01.10 kl 16:51
Silentwaterhva kommer denne av? Er det vanlig at guppy føder og dør? 3 av guppyene mine som had fødet dør 1-2 dager etter fødtsel..
Mine også, for en tid tilbake. Tålte ikke å føde.
Da resten av Guppy bestanden min (ca 10 yngel og 2 voksne) dro sitt siste gjelle-drag 2 dager etter de fikk nytt større kar (mulig filter-kræsj), så jeg det som et tegn fra oven og sverget å ikke handle flere Guppy.
Hadde man enda hatt en idé om hvorfor de kreperer et par dager etter fødsel...
Postet 18.01.10 kl 17:13
MikaelftHeisann. Nå har 4 guppyer dødd. Og de 2 siste begynner å få de samme symptomene. De har sluttet å svsømme rundt og å være glade. Symptomer: De holder seg mest til overflaten. Etterhvert blir kroppen stivere og stivere. De slutter å bruke bakfinnen først, deretter resten av finnene, for til slutt å ligge på bunnen å dø.
hei...
hadde samme problem..kjøpte 3 guppyer på mandag.på tirdag dødde den første så onsdag 1 og i dag 1
men kjøpte 3 guppyer en annen plass på tisdag og dei er heilt i 100
hvorfor var døde dei første etter så kort tid??
tok med vann prøver den dagen eg kjøpte fiskene og den var bra.ingen nitrit og PH på 7.2-7-5..
men va er NEONSYKE???
Postet 01.04.10 kl 19:46
Mine har også dødd raskt. Viste seg at min GH var på fire, de liker fra 9 og oppover. Så nå når dette er rettet på, skal jeg se hvordan det går med den siste butikk kjøpte dama som er igjen. Hun er gravid. Jeg har også lurt på om det er fødsel som sliter dem ut. Kan også være de feile vannverdiene.
Prøv norskguppyklubb.no
Spør om noen der bor i nærheten av deg. Jeg var på Gardermoen og ventet på fly sist lørdag, og fikk levert utstillingsguppy. Kjempeservice!
Prøv norskguppyklubb.no
Spør om noen der bor i nærheten av deg. Jeg var på Gardermoen og ventet på fly sist lørdag, og fikk levert utstillingsguppy. Kjempeservice!
Postet 01.04.10 kl 20:50
Postet 01.04.10 kl 20:58
Ikke altid det behøver å være noe galt for at guppy skal dø - de fleste guppyer som er i salg i dag er ødelagt av voldsom masseproduksjon/innavl, og er ofte svært lite motstandsdyktige med medfødte skader og sykdommer.
At guppy står som lett i basen burde forandres - det stemmer overhodet ikke, mange år siden de kunne kalles det
Men selvfølgelig kan det være andre ting, men det er verdt å ha i bakhue.
At guppy står som lett i basen burde forandres - det stemmer overhodet ikke, mange år siden de kunne kalles det
Men selvfølgelig kan det være andre ting, men det er verdt å ha i bakhue.
Postet 01.04.10 kl 21:14
Mitt råd visst du vil holde guppyer; Ikke kjøp via butikker disse selger som nevnt ovenfor ihjel avlede guppyer som tåler svært lite og som har med en del defekter.
Istede bør du kjøpe av private som har en sund og god stamme de har holdt over lengre tid. Du kan eventuelt skaffe deg en viltform av guppy, disse virker mer hardføre. Mine fra Venezuela er vel så flotte som "kultur" guppyen.
Selvfølgelig er vannverdiene viktige også, så se til at du har rett verdier.
En annen regel som jeg har for mine guppyer er variasjon av fôr og ikke bruk røde mygglarver.
Fôrer selv med grønt flakfôr, fryste dafnier, fryste cyclops, avskallede artemia i pulverform.
legger ved 2 bilder av han guppyene fra min venezuela stamme, dette er ikke endlers (wingei) men reticulata
mvh
Per Gunnar Stenersæter
Istede bør du kjøpe av private som har en sund og god stamme de har holdt over lengre tid. Du kan eventuelt skaffe deg en viltform av guppy, disse virker mer hardføre. Mine fra Venezuela er vel så flotte som "kultur" guppyen.
Selvfølgelig er vannverdiene viktige også, så se til at du har rett verdier.
En annen regel som jeg har for mine guppyer er variasjon av fôr og ikke bruk røde mygglarver.
Fôrer selv med grønt flakfôr, fryste dafnier, fryste cyclops, avskallede artemia i pulverform.
legger ved 2 bilder av han guppyene fra min venezuela stamme, dette er ikke endlers (wingei) men reticulata
mvh
Per Gunnar Stenersæter
Postet 01.04.10 kl 21:44
Postet 01.04.10 kl 21:49
Jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet men: jeg har lest et sted at røde mygglarver har en veldig lav Ph ( muligens det var pga måten de ble drettet på) og guppy trives best i en ph over 7, disse sure larvene vil derfor påvirke guppyene negativt.
En annen ting er min erfaring av dette. Jeg fôret selv mye med røde mygger på mine kulturguppyer og forstod ikke helt hvorfor jeg hadde så stort frafall, når jeg leste dette og gikk over til annet fôr, gikk det mye bedre.
Det kan ha vært tilfeldig, men etter det jeg har lest og med min egen erfaring er derfor svaret: slutt med rødemygglarver til guppyene.
ps: det er helt iorden å spørre og grave, ser ikke på det som et krangle-spørsmål. Akvarehobbyen er så vid og med så mange forskjellige meninger o.l at det blir helt naturlig med diskusjoner på både det ene og det andre
mvh
Per Gunnar Stenersæter
En annen ting er min erfaring av dette. Jeg fôret selv mye med røde mygger på mine kulturguppyer og forstod ikke helt hvorfor jeg hadde så stort frafall, når jeg leste dette og gikk over til annet fôr, gikk det mye bedre.
Det kan ha vært tilfeldig, men etter det jeg har lest og med min egen erfaring er derfor svaret: slutt med rødemygglarver til guppyene.
ps: det er helt iorden å spørre og grave, ser ikke på det som et krangle-spørsmål. Akvarehobbyen er så vid og med så mange forskjellige meninger o.l at det blir helt naturlig med diskusjoner på både det ene og det andre
mvh
Per Gunnar Stenersæter
Postet 01.04.10 kl 22:07
Postet 01.04.10 kl 22:14
Postet 01.04.10 kl 22:48
Svarte mygglarver har jeg aldri fått mine fisk til å spise, de nekter plent
men det er vel en tilvenningssak tenker jeg.
Har du prøvd hvite mygglarver Stine? jeg har tenkt tanken på å prøve et brett for å se om mine levendefødere kanskje ville spise disse, men siden de har vært så strikse mot de svarte har jeg heller fortsatt å fôre mine med cyclops o.l
men det er vel en tilvenningssak tenker jeg.
Har du prøvd hvite mygglarver Stine? jeg har tenkt tanken på å prøve et brett for å se om mine levendefødere kanskje ville spise disse, men siden de har vært så strikse mot de svarte har jeg heller fortsatt å fôre mine med cyclops o.l
Postet 01.04.10 kl 22:53
Stine SofieI tillegg er folk flest allergiske mot røde mygglarver i form av berøring
Noen får allergiske reaksjoner dersom de er disponert for det. Ikke folk flest.. Ingen grunn til hysteri rundt dette med allergi og røde mygg - Dessuten var vel temaet om guppyen fikk problemer med røde mygg, ikke akvaristen....
Postet 01.04.10 kl 22:54
Har planer om å teste hvite mygglarver, men har ikke gjort det enda. Og jeg er i grunn litt usikker på hvor mye vits det er. Sitat fra en artikkel her på forumet; De hvite er de som har lavest næringsinnhold og smak, mens røde (også kalt blodormer) har høyest.
Og Jovial; det var jo bare en liten setning som tilleggsinformasjon
Og Jovial; det var jo bare en liten setning som tilleggsinformasjon
Postet 01.04.10 kl 23:04
Stine SofieOg Jovial; det var jo bare en liten setning som tilleggsinformasjon :-)
Sålenge det ikke blir villedende informasjon. Stor forskjell på "folk flest" og noen få. -
Vet ikke hvilken artikkel du sikter til ang mygglarver, men jeg tror nok at forskjellen på hvite og røde mygg primært ligger i mengden protein. Næringsfattige er alle variantene. (såvidt jeg husker)
Postet 01.04.10 kl 23:11
Endret: 01.04.10 kl 23:14
Postet 02.04.10 kl 06:21
Postet 02.04.10 kl 11:00
Det står nok en aldri så liten feil i den artikkelen da, ja
Sjekket artikkelen nå, og det står at de røde har høyest næringsinnhold...
Sjekket artikkelen nå, og det står at de røde har høyest næringsinnhold...
Postet 02.04.10 kl 11:37