Bøllete rød platy-hunn

Hei,
jeg er en nybegynnner med akvarium, og har bare for noen dager siden puttet mine første fisk i tanken (80 liter).

De første fiskene jeg kjøpte var tre røde platy (en hann, to hunner). De gikk alene i tanken i tre dager før jeg i dag kjøpte noen nye fisk: 10 neontera, to bunnspisere (finner dem ikke i fiskebasen, men de er små tykke, albinofisk med barter) og en ancistrus. I følge dyrebutikken (som jeg ut fra dette forumet har lært at ikke er til å stole på) og fiskebasen her, skulle disse fiskene gå fint sammen.

Problemet mitt er at den ene platyen (en hunn), "napper" på den andre. Det virker ikke som at hun biter, det ser mer ut som at hun "smaker" på dem. Neontetraen ser det av og til ut som at hun prøver å spise (svømmer etter dem med åpen munn), selv om disse er nesten like store som henne. Er dette normal atferd? Jeg trodde platyer skulle være fredlige fisk.

Har ikke sett noen skader på noen av de andre enda, men det virker som at hun irriterer dem, spesielt algespiseren min. Noen råd?

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap