Gravid guppy. noen eksperter som tror hun har lenge igjen?

Begynner å bli utålmodig Kjøpte denne guppyen 20 desember i fjord, og synes selv hun har vært gravid i evigheter Noen som har noen formening om det kan være lenge igjen før vi får fiskebabyer? Har nemlig lyst å berge noen, da jeg har lite fisk i 100 litern om dagen, og har lite planter de kan gjemme seg i.



Jeg beklager dårlig bildekvalitet. Jeg sliter veldig med å få til pene bilder av fiskene mine De vil ikke stå i ro jo!


Er absolutt ingen ekspert, men det jeg har erfart er at de kan ha både mindre mage enn det der, og de kan bli myyyye større før babyene endelig kommer, så det er vanskelig å vite.
Hvis hun har gått lenge, er det sikkert ikke så lenge igjen, men jeg vet ikke.
Eggene klekkes inni hunnen før fødsel, så noen sier at man kan se øyne gjennom buken på fisken like før fødsel. Jeg har aldri sett det selv, og jeg har lest at noen mener det kan være avhengig av hvor stor hun blir/hvor mange unger hun får.
Både antall yngel og størrelse på disse kan variere veldig, og derfor er det også forskjellig hvor sprekkeferdige de ser ut før de endelig føder.
Lykke til med yngel i hvert fall
kjenner hva du mener, venter på unger og de kommer ikke :O har en gravid hunn som ser ut som hun skal sprenge, men hun får ca en gang hver 2-3. har ikke fått på en stund da , så er nok tiden snart :P
men jeg har platyer, så er jo ikke helt samme fisk :P


http://akvaforum.no/text.cfm?id=2027


kanskje du finner noe der ? sto utrolig mye intresangt


håper det går bra, er utrolig søtt med yngel ^^
Tusen takk Dette er første gang jeg skal bli "bestemor" så jeg er veldig spent

Noe bekymret også , da de har svømt rundt med den "gravid-flekken" nå i minst 5 uker. Og når jeg sammenligner med andre gravide guppyer som jeg har sett på bilder, ser ikke magene demmers så store ut...

Fikk til å filme i akvariet mitt i dag, da film ble bedre enn bilde. Er ingen proff akkurat så bær over med meg
Hun vill nok snart føde de burde ike være serlig lenge til.

åhjoo, jeg er sikker på at guppier får større mager etter hvor mange fisker som er inni magen. de føder de jo og ikke legger egg, så ser jo mye større ut da hunnen jeg har som er gravid er kjempe svær, men jeg har jo platy. så er jo større fisker enn dine

du har ikke noe å bekymre deg over ihvertfall

åå, det var et kjempe søtt akvarium utrolig vakre fisker også ^^,

Lykke til
jeg har lest det at den kan gå i opptil 72 dager avhengig av temp...
Har selv 2 veldig gravide jenter
Er tøft å vente )
Nesten helt ny på dette.
Prøvde å legge ut dette på egen side , men fikk bare beskj om at det ikke gikk , så jeg låner litt av din side
Vi har et kar på 70 l ca , får et på 200 l til helgen , det jeg lurer på er ang våre 2 guppy hoer som er stor gravide , er det lurt og skille de fra hannene nå og flytte kun kara over i det nye? tar imot gode råd når det gjelder andre fisker sammen m guppy , og planter evt alt annet. er ganske fersk i dette , har mistet 2 hoer like før fødsel før og vil ikke at dette skal skje igjen , da tok jeg de over i fødekar..
Jeg tør vedde på at din guppy hunn har født flere yngel iløpet av den tiden du har hatt henne. Men, dersom du ikke har mye skjulesteder (Større frodie planter) blir gjerne yngelen spist relativt fort. Yngel er snacks for guppy (selv moren), platy, og egentlig alle andre arter.

Før en guppy føder vil man kunne se "fødsels-flekken" like over gattåpningen. Den vil se noe større og sortere ut enn normalt. Det er ikke mulig å se øynene til yngelet. Ang. størrelse og antall yngel er normalen at jo større hunnen er, desto flere yngel vil hun produsere. Men, dette henger som regel sammen med alderen til fisken.

Fakta er at din guppy kan umulig ha tviholdt på sitt avkom siden desember i fjor. Og det har sikkert vært flere kull i mellomtiden.

Ett tips: Kjøp deg noen frodige planter som vokser fort. F.eks cabomba, zosterifolia eller Vallisneria spiralis "Tiger".

En annen teori på hvorfor hunnen har vært så fet så lenge kan være overforing eller feil mat. Noe som kan føre til forstoppelse, da blir fiskene gjerne oppblåste. Men jeg tviler at dette er tilfellet her.

Få tak i flere planter, så skal du se at guppyene vil bli flere og flere

Ps. Så på akvariet som huser guppyene. Ser hvor lite skjulesteder det er der fra før. Ser også at du har to danioer der. Disse er noen rakkere, konstant på jakt etter mat. Disse har nok en del av skylden for den savnede yngelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap