Synst mine guppi yngel er så små?

hei!=)
For første gang så har jeg fått yngel, 5stk
Har hatt de i en måne nå ca, men de er så utrolig små enda!
de er vell ca 1cm? er dette uvanlig? kan det ha noe med at de står i en bolle og gjøre?
Plussmedlem
Hei.
Veksten har en helt klar sammenheng med vannkvalitet og fór. Så det å ha de i en bolle vil holde de tilbake i forhold til yngel som går i vanlige akvarium der vannet er filtrert.
Hvis du ikke har mulighet til å ha de i et vanlig akvarium, bør du være ekstremt påpasselig med å skifte vann hver dag i bollen. Mat og avføring vil forgifte vannet og uten filterbakterier til å bryte dette ned, vil yngelen kunne bli syke og dø.

Ideelt sett bør du ha guppyyngelen i et kar som både har filter og en varmekolbe for å holde temperaturen stabil. Flyteplanter er en flott ting for guppyer da yngelen søker seg mot overflaten og trives der. Sand eller grus i bunnen er unødvendig, og et barbunnet kar vil bare lette renholdet ditt frem til yngelen kan flytte til et nytt akvarium.

Her kan du lese om guppy og guppyyngel og her finner du gode tips til føde og hold av disse. Lykke til!
Enig med over, med yngel er hyppige vannbytter viktige for å fremme vekst, dette gjelder selv om vannet er filtrert, siden filteret ikke fjerner hormoner som de skiller ut og som hindrer vekst dersom man lar dem bygge seg opp i vannet.

I en liten bolle vil vannverdiene i tillegg være ustabile, så jeg vil anbefale at du bytter vann daglig, ca 15-20% holder, og vannet burde være samme temp som vannet i bollen, siden yngel er følsomme for plutselige forandringer.

Og hva forer du dem med? Dersom de kun får flakfor er det heller ikke rart de vokser sakte. Prøve med mikroorm eller frossenfor, så ser du nok bedre vekst
har foret de med kun flakfor ja, jeg skifter ca 50% vann hver dag.. Skal jeg prøve med et andert for?
hvilket?
Plussmedlem
Flakfór generelt er dårlig kost for fisker, voksne som yngel. Og for vekst, styrke og motstandsdyktighet mot sykdommer bør du fóre variert med som det bl.a. nevnes over mikroorm, dafnier, artemia, mygglarver (hvite, røde, sorte). Flakfór kan fint brukes som en av de tingene du varierer med, men det bør ikke være det eneste de får.
Mye av de ovennevnte fórtypene er å få kjøpt i butikkene, men hvis du har mulighet vil jeg anbefale deg å ta en titt på internettbutikker som aquamanias og akvariereker der de selger fiskemat med høy kvalitet.
okei, tusen takk for svar =)
skal variere matkosten litt, og satser på jeg får en ny 150liter nå snart, så da får yngelen eit eget 65liters=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap