Mystisk død guppy

Hei
I dag ble en av guppyene mine helt plutselig veldig syk. Den viste ingen sykdomstegn før nå i dag, ikke i morges engang. Men plutselig begynte den å svømme opp ned og på siden, og i spiraler før den sank mot bunnen. Den kviknet ikke til når fiskene fikk mat engang. Til slutt lå den som død i bunnen av akvariet. Derfor tok vi den av dage så den ikke skulle lide mer.

Det jeg lurer på er hvorfor? Vi hadde for høye nitritt-verdier for to uker siden, men det har vært helt fint i en og en halv uke. Tre av fiskene har dødd som følge av dette, men på helt andre måter (de hadde vist tegn til slapphet lenge før), mens denne fisken var kvikk og fin frem til nå.
Vi kjøpte seks nye guppyer i går + en praktbotia (etter anbefaling fra dyrebutikken). Kan en av de andre fiskene ha angrepet den? Eventuelt praktbotiaen? Det virker ikke som om noen av de andre fiskene er redde for den, da.
Håper noen kan hjelpe meg Vil ikke ha flere døde guppyer!
Plussmedlem
Fisken kan ha vært svekket p.g.a. nitritten.

Men jeg lurer på hvorfor dyrebutikken anbefaler dere en praktbotia (som trives i grupper) til en 28 liter?
Det lurer jeg også på, egentlig... Vi ble fortalt at den var god når man har litt snegler i akvariet (noe vi har hatt litt av). Men vi har senere fått vite at praktbotiaen er en stimfisk som bør ha mye større plass, så vi skal ringen dyrebutikken i morgen og høre hva vi burde gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap