Endler+poecilia=?

Hei

Har i en anonse spurt om endlers vil krysse seg med poecilia guppy om de holdes i samme kar. Jeg fikk svaret JA, og spurte igjen om dette ville jøre avkommet vont, men fikk ikke noe svar.

Så jeg lurer på om yngelet vil bli handikapet sterile etcetra etcetra.
Såvidt jeg vet vil endlers+kulturguppy gi friske og avlsdyktige avkom. Men jeg er absolutt en motstander av disse krysningene. Som du kan lese på profilen til Endlers, så er disse trolig utryddet i naturen. Med andre ord, arten overlever gjennom oss akvarister. At vi da skal drive å tukle og vanne ut denne arten er i mine øyne forkastelig. Dersom endlers-eiere ikke passer på å bevare arten, vil den til slutt forsvinne. I dyrebutikker finner man endlers og kultur i samme kar en gang i blandt. Sjansen for at disse allerede har krysset seg er stor, og du vil sannsynligvis få blandinger, eller blandings-yngel etter at du har kjøpt dem. Anbefaler derfor å kjøpe endlers fra dyrebutikker som har disse separat, eller fra privatpersoner som har avlet noen generasjoner på dem og de er så godt som rene endlers. Og naturligvis - ikke ha dem i samme kar som andre guppy-arter.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap