Hjelp! formye yngel!

Hei. tidligere i dag opplevde jeg noe gøy, jeg sitter ofte å ser på akvariumene leeeenge å bare studerer de vakre fiskene.

så har jeg holdt ekstra øye med den ene dalmantiner mollyen min, da hun er gravid. å i dag satt jeg å så på henne, så så jeg hun var mørk i åpningen bak, så så jeg 10 min etterpå kom det en hale finne ut, å pluppet ut med unger til nå så er det 7 i fødekaret, men er bare to av de som svømmer normalt, burde jeg avlive de andre?

nr 2: i det andre akvarie ser jeg nå at guppi hunnen min begynner å bli mørk bak i åpningen, føder hun å nå snart da kanskje? å hva skal jeg gjøre?
i dette akvarie er pupmpa sterker og er redd ungene går rett inn i filteret med en gang da dør de om jeg flytter de i det andre akvari? så jeg kan ha de i føde kassen?

takker får svar haster litt da guppien er mørk å svær :P
hei

dette høres jo spenende ut at det er mulig to som vil føde i natt.

skal prøve og hjelpe deg litt her. mulig det blir mer info en direkte svar på spørsmålet.

mange vil nok si at hun kan være der hun er fordi guppyer føder så masse og ofte. men det er jo altid gøy og prøve og redde det første kullet.

jeg har guppy selv. Dem tåler og bli flyttet vis du tenker vannverier osv. men dem tåler lite på kroppen, så når jeg flyttet på så små yngel så brukte jeg lokket på et gamment syltetøyglass.

du kan flyttet guppy hunnen i stede dersom dette er et must. men merk deg at hun kan da holde igjen yngelene for så senere og føde døde yngel. og i verste fall kan hun dø selv, så...... dette er litt risikabelt enten du gjør det på den ene eller andre måten.
takker får svar, fikk dalmantiner ynglene tidlere i dag men bare 4 er i live nå, å oppi karet, men i det akvariumet så er gradene mye mindre enn i det guppiene er i. å jeg vil prøve å ta vare på alle ynglene å den gravide, er vist en veldig fin jente, men stor hale å sterke farger
hei.

Er du sikker på at det er ei guppy jente du har? for sånn som du forklarer farge og halestørrelsen virker det som det er en gutt du har. Hvordan ser bukfinna ut? avlang og tynn eller trekantet?
hehe ja har hørt det
men de i dyrebutikken sa hun var en fin jente, å hun er lik de andre jentene bak, sånn trekantet, å hun er større enn hannen, litt større enn de andre hunnene kan se om jeg får tatt bilde senere. men du mener ikke jenter kan se sånn ut? å at det er en gutt?
ser nå at hun er langt fra klar til å føde. hehe så bare sånn ut når hun svømte sammen med de andre. hehe jaja. men kan slenge ut et bilde av henne uansett

ja dette er ei jente ja. lurte bare siden du snakket om stor fin hale skjønner du. det var ikke grunnet noe annet. var også litt trøtt da jeg svarte. hehe
ok, ja har ikke sett noen jenter med så fargerik hale før hehe syntes hun er veldig fin... flere som har spurt om ikke det er en gutt :P å skulle kjøpe ei vakker ei i en dyrebutikk i går, men de mente det var gutt, siden hun hadde farger på halen... så vet liksom ikke helt, men jeg ser jo mest på denne "viften" under :P men er jo ny på dette med fisk, men syntes ikke halen var så fin på bildet som i virkligheten, hun har også størst hale av de jentene jeg har
Om du ikke ønsker fler yngel kan du jo bare la naturen gå sin gang og ikke hjelpe yngelen med å vokse opp.
Da vil nok de fleste bli spist, kansje noen overlever, det avhengier av hvor mange gjemmesteder, fisker og liter det er i akvariet.

mvh,TMK

koselig med yngel. Selv har jeg en hel gjeng fra de siste tre ukene i et 50 liters kar. Morro å se guppy unga begynne å få farger og vokse seg store lykke til videre med de små
takker
men guppyene ble nok spist, men har hvertfall dalmantiner molly yngel nå, å er jo ofte guppy får yngel :P
Yngel fra levendefødende
Det er alltid stas å få yngel - uansett hvor lenge du har holdt på med denne artige akvariehobbyen. Interessen vil ofte etterhvert utvikle seg mot andre arter og mer kompliserte leke/yngelforhold enn levendefødende. Men, vær oppmerksom på at yngel er nesten alle fiskers livrett og innrett forholdene deretter. Spesielt enkelt er det jo med levendefødende hvis du anskaffer et enkelt fødekar (til en femti-lapp) og setter inn i hovedkaret. Da vil du skaffe en "vernet bolig" til all yngel som er levedyktige.
Den guppy-dama så jo flott ut da !!
Lykke til !
Hilsen
Svein K
takk takk

har sånn kar, men har to akvarier å hadde guppyene i det minste å de andre i større, men nå har jeg byttet om å har guppyene hos de andre også, så da kan jeg hive ynglene oppi der, sammen med molly ungene
levendefødene har unger som ikke behøveligvis trenger g svømme med de samme de kan "vente" noen timer/ dager før de begynner
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap