- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Er min guppy gravid og fødeklar snart???
Er min guppy gravid og fødeklar snart???
Den ene guppy'en min er blitt sååå stor og d sorte bak er blitt større enn de andre jeg har.. prøvde å ta bilde isted, ble ikke helt suksess, men ser nå ca hvordan den ser ut me tanke på størrelse og svarte flekken der bak...
Anyone..?
Kan også nevne at den er blitt meget glupsk når d gjelder matinntaket... !
Har ikke flyteplanter på toppen av vannet, men har noen planter på bunnen som de sikkert kan gjemme seg i når de kommer ut... går dette bra?
Er spent da dette er førstegangs siden vi fikk tak i akvariet for halvannen måned siden! Hadde så klart vært kjempemorro at noen fikk overleve av første kullet...
Anyone..?
Kan også nevne at den er blitt meget glupsk når d gjelder matinntaket... !
Har ikke flyteplanter på toppen av vannet, men har noen planter på bunnen som de sikkert kan gjemme seg i når de kommer ut... går dette bra?
Er spent da dette er førstegangs siden vi fikk tak i akvariet for halvannen måned siden! Hadde så klart vært kjempemorro at noen fikk overleve av første kullet...
Postet 22.04.10 kl 21:00
Endret: 22.04.10 kl 21:09
Postet 22.04.10 kl 21:06
Postet 22.04.10 kl 21:12
Nei, ikke putt henne i fødekar. Det stresser ho veldig mye slik at ho holder på yngelet forlenge. Se om ikke du får tak i noen planter du kan bruke som flyteplanter. Da sikrer du samtidig at flest mulig yngel skal overleve. Ho er uten tvil høygravid og det er nok ikke lenge til ho skal slippe ynglene. Grunnen til at jeg nevnte det med fødekar er at jeg har prøvd det. Det var på ingen måte vellykket. Jeg håper at jeg kunne være til noe hjelp.
Postet 22.04.10 kl 21:46
Endret: 22.04.10 kl 21:50
Postet 22.04.10 kl 23:10
Postet 23.04.10 kl 09:54
Postet 25.04.10 kl 07:44
Det bruker stort sett ikke være noe problem å la henne få føde i karet, men du må ha en god del flyteplanter. Jeg har selv drettet gangske mange arter av levendefødere, og bruker ikke fødekar. Selv om man har 50 guppy i et kar, overlever ynglen. Som nevnt i tråden, blir hunnen ofte veldig stresset av fødenettet. Sikker på at du ikke ser noen yngel? kan jo være et de har blitt spist av noen andre innboere i karet, men med masse flyteplanter vil det være en stor sjangse at flere vokser opp.
Postet 25.04.10 kl 09:14
Postet 25.04.10 kl 09:21
Har noen svarte (som ligner på de oransje sverddragere uten de sverda liksom).. 3 stk av de, og så har vi 10 stk små neontetra.. og så ett par andre fisker som er slags neonfarger.. (dårlig på å huske navn!!!) hehe..
har 2 spesielle planter i akvariuet som er perfekt til å gjemme seg i, som står nede på bunnen... men ser ingen tegn til yngel nei.. har lett overalt der inne...
men ser ut som iallefall den ene av de andre guppyene nå venter for hun er blitt litt større enn normalt.... (hvis d da ikke er at hun har spist yngel igår?!) hehe..
Men den sorte flekken er større på henne også.... så vi håper...!
Skal på dyrebutikken imorgen, så får vi se hva jeg kommer hjem med...
har 2 spesielle planter i akvariuet som er perfekt til å gjemme seg i, som står nede på bunnen... men ser ingen tegn til yngel nei.. har lett overalt der inne...
men ser ut som iallefall den ene av de andre guppyene nå venter for hun er blitt litt større enn normalt.... (hvis d da ikke er at hun har spist yngel igår?!) hehe..
Men den sorte flekken er større på henne også.... så vi håper...!
Skal på dyrebutikken imorgen, så får vi se hva jeg kommer hjem med...
Postet 25.04.10 kl 10:05
Postet 25.04.10 kl 10:12
De fiskene du nevner her er veldig glade i å spise yngel. Foreldrene er ingen unntak, så derfor er det meget lurt å få tak i flyteplanter. Når du har mora forlenge i et fødekar, så ender du opp med oppspiste yngel.... Så det du bør gjøre er å få tak i noen flyteplanter. Guppy faller rett ned til bunnen rett etter at dem er født. Der henter dem seg inn før dem automatisk rømmer opp til vannflata. Hvis det da ikke er noen flyteplanter der så spiser de andre fiskene ynglene. Beklager, men det er den bittre erfaringa jeg har. Jeg har sett at mine fisker har gjordt det. Jeg hadde noen gravide guppy og plutselig var dem slanke dagen etter men ikke noe yngel å se. Så jeg vet av erfaring at dem ble spist dessverre. Beklager at jeg ikke kan være mere til hjelp. Jeg har ingen flyteplanter, derfor ble ynglene spist opp og jeg får ikke til flyteplanter....
Postet 25.04.10 kl 11:49
Endret: 25.04.10 kl 11:51
ok, takker for svarene!
Kommer vel hjem med både flyteplanter OG fødekar imorgen vil jeg tro... ser ut til at d er TO stk av hunnguppy som er gravide, så får prøve å la noen av ynglene av de til å vokse opp..
hvor lenge skal evt ynglene være i et fødekar før jeg evt kan slippe de ut i akvariet? og mora tar jeg nå ut rett etter hun er ferdi me å føde vel?
Takker for alle svar!!
Kommer vel hjem med både flyteplanter OG fødekar imorgen vil jeg tro... ser ut til at d er TO stk av hunnguppy som er gravide, så får prøve å la noen av ynglene av de til å vokse opp..
hvor lenge skal evt ynglene være i et fødekar før jeg evt kan slippe de ut i akvariet? og mora tar jeg nå ut rett etter hun er ferdi me å føde vel?
Takker for alle svar!!
Postet 25.04.10 kl 12:15
Postet 25.04.10 kl 12:28
Inaktiv bruker
Husk også at guppyne spiser ungene sine, og kanskje det bare var en bærsj du så inni magen?
Postet 26.06.10 kl 09:44