- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Når i fødekar?
Når i fødekar?
Jeg mistet mitt forrige kull i helga, pga at jeg hverken hadde noe fødekar eller noe flyteplanter! Så idag anskaffet jeg meg fødekar da d viser seg at 2-3 stk guppyer til ser ut til å være gravide.. hehe..
Men nå lurer jeg på NÅR jeg kan plassere disse i fødekar slik at jeg ikke blir for seint ute liksom... d er jo litt vanskelig å VITE når ting er på gang hos fiskene når de ikke snakker.. ;O)
Vet jo at guppyene går flere uker gravide før de føder, men kan de evt være i fødekar ett par uker før de føder f eks...? (hvis jeg da bommer fælt med "termindatoen" for fiskene liksom...)
Men nå lurer jeg på NÅR jeg kan plassere disse i fødekar slik at jeg ikke blir for seint ute liksom... d er jo litt vanskelig å VITE når ting er på gang hos fiskene når de ikke snakker.. ;O)
Vet jo at guppyene går flere uker gravide før de føder, men kan de evt være i fødekar ett par uker før de føder f eks...? (hvis jeg da bommer fælt med "termindatoen" for fiskene liksom...)
Postet 26.04.10 kl 19:14
Postet 26.04.10 kl 19:58
Vi har hatt akvariet bare ca 1 1/2 mnd... så ikke vet vi om de har vært gravide og fødd før... hehe.. men sikkert nok uten at d har gått opp lys for oss..:P
Uansett... den som fikk i helga var kongestor og såg litt sånn firkantet ut ja, som mange beskriver de gravide guppyene... nå har jeg satt to i fødekar (HAR INGEN FLYTEPLANTER ELLER GODE HJEMMESTEDER...) da de er litt store, og jeg har lyst med lommelykt på d sorte området og synes jeg ser øyne av yngelen.. samtidig har den ene vært veldig rolig i hele dag, og likom gjemt seg under pumpa og hvilt seg på bunnen.. (dette før jeg putta henne i fødekaret).. begge er rolige i fødekaret nå og hviler... er spent på hva natten bringer... har et slikt fødekar som er delt i 2, så blir 2 fluer i en smekk
Ser de kan føde alt fra 1 stk til 100 ? Vil tro at magen kanskje er mindre hvis d er mindre yngel i den...?
HUsker fra min barndom da vi hadde et stoooort akvarium og vi brukte fødekar uten noe problemer
*SPENT*
Uansett... den som fikk i helga var kongestor og såg litt sånn firkantet ut ja, som mange beskriver de gravide guppyene... nå har jeg satt to i fødekar (HAR INGEN FLYTEPLANTER ELLER GODE HJEMMESTEDER...) da de er litt store, og jeg har lyst med lommelykt på d sorte området og synes jeg ser øyne av yngelen.. samtidig har den ene vært veldig rolig i hele dag, og likom gjemt seg under pumpa og hvilt seg på bunnen.. (dette før jeg putta henne i fødekaret).. begge er rolige i fødekaret nå og hviler... er spent på hva natten bringer... har et slikt fødekar som er delt i 2, så blir 2 fluer i en smekk
Ser de kan føde alt fra 1 stk til 100 ? Vil tro at magen kanskje er mindre hvis d er mindre yngel i den...?
HUsker fra min barndom da vi hadde et stoooort akvarium og vi brukte fødekar uten noe problemer
*SPENT*
Postet 26.04.10 kl 23:47
Jeg vil helt klart anbefale deg å skaffe flyteplanter og i tillegg innrede karet med mye planter, moser og gjemmesteder. Er absolutt ikke fan av disse fødekassene. Unødvendig stress av fisken, og det er heller ingen ideell oppvekst for yngel. Kan til nød gi etter for fødenett (kvadratiske med finmasket netting), da disse er større og tryggere for yngelen. I disse er det også plass til å legge oppi en god dott med mose som yngelen kan beite på og gjemme seg i. Men ideelt sett foretrekker jeg å la både fødsel og oppvekst av yngel skje på den mer "naturlige" måten i akvarium. Guppy har nok problemer fra før av, så å la de sterkeste overleve vil bare være positivt i form av å styrke stammen.
Postet 27.04.10 kl 02:48
Stine SofieJeg vil helt klart anbefale deg å skaffe flyteplanter og i tillegg innrede karet med mye planter, moser og gjemmesteder. Er absolutt ikke fan av disse fødekassene. Unødvendig stress av fisken, og det er heller ingen ideell oppvekst for yngel. Kan til nød gi etter for fødenett (kvadratiske med finmasket netting), da disse er større og tryggere for yngelen. I disse er det også plass til å legge oppi en god dott med mose som yngelen kan beite på og gjemme seg i. Men ideelt sett foretrekker jeg å la både fødsel og oppvekst av yngel skje på den mer "naturlige" måten i akvarium. Guppy har nok problemer fra før av, så å la de sterkeste overleve vil bare være positivt i form av å styrke stammen.
Dette var godt fortalt.
Hei igjen hvordan går det?
Vil bare si hvordan det har gått her.
Jeg selv har gjort begge deler. Den første gangen brukte jeg kassa.
Reddeet det siden jeg tenkte dette blir gøy og om det blir flere en jeg vil ha selv vil det bli lett og bli kvitt, men neida. Sitter igjen med overmange unger derfra.
I det kullet ble det født 42 stykker.
8 stykker klaret ikke første uka.
Antallet var da 34
Jeg ga 10 stk av kjent kjønn til butikken så da ble dem 24
10 fikk skavanker(knekker på kroppen) og ble avlivet av meg.
Så da var jeg nede i 14
Samme hunn fødte på ny i hovedkarret reddet 7. Men bare 2 klarte seg.
Solgte 1 hann til en jeg handlet ancistruser av.
1 døde nå for noen dager siden og jeg mistenker dårlig vann
Så uansett sitter jeg igjen med 14 for mange. 6 jenter og 8 gutter
Som du ser så er det flest hanner.
Det er ikke bra siden jeg bare har 2 voksene damer fra før. Men jeg har jo også far til ungene enda så det er en hann mer totalt.
Postet 27.04.10 kl 10:26
hei du!
Joda, må nesten le av meg selv da... blir LITT for overivrig.. jeg tok ut de igjen fra fødekaret i morges (begge var helt rolige hele tiden inni der og slappet av, virket ikke stresset i hele tatt...) da d ikke hadde kommet noe yngel enda... og som jeg skrev tidligere så er de ikke SÅ store som hun som fikk i helga.
Nå har jeg anskaffet meg noen flyteplanter og flere hjemmeplasser for de små på bunnen, så tenkte å la naturen gå sin gang for å sjekke ut d nå... men ser at den ene nå er blitt ganske så stor da, og jeg garantert ser øyne til yngel i d sorte feltet ved enden hennes.. så SPENNENDE!!! men spørsmålet er jo NÅR føder hun.... vil helst få æren av å sitte å se på da..!! hehe..
Den andre som låg på bunnen mye av gårsdagen er idag helt normal igjen, men fremdeles stor da.. blir vel yngel i hytt å pine her nå da, når vi har 5 hunner så langt...
Hvis d blir for mange så har jeg tenkt å gi bort til dyrebutikken i nærmiljøet
Får vel bare smøre meg med tålmod da..
Joda, må nesten le av meg selv da... blir LITT for overivrig.. jeg tok ut de igjen fra fødekaret i morges (begge var helt rolige hele tiden inni der og slappet av, virket ikke stresset i hele tatt...) da d ikke hadde kommet noe yngel enda... og som jeg skrev tidligere så er de ikke SÅ store som hun som fikk i helga.
Nå har jeg anskaffet meg noen flyteplanter og flere hjemmeplasser for de små på bunnen, så tenkte å la naturen gå sin gang for å sjekke ut d nå... men ser at den ene nå er blitt ganske så stor da, og jeg garantert ser øyne til yngel i d sorte feltet ved enden hennes.. så SPENNENDE!!! men spørsmålet er jo NÅR føder hun.... vil helst få æren av å sitte å se på da..!! hehe..
Den andre som låg på bunnen mye av gårsdagen er idag helt normal igjen, men fremdeles stor da.. blir vel yngel i hytt å pine her nå da, når vi har 5 hunner så langt...
Hvis d blir for mange så har jeg tenkt å gi bort til dyrebutikken i nærmiljøet
Får vel bare smøre meg med tålmod da..
Postet 27.04.10 kl 21:26
Du vil snart drukne i guppy-yngel, så ta det med ro Du får langt flere enn det du har plass til å la vokse opp.
Jeg ga opp guppy til slutt for de formerte seg så grenseløst. Og det vokste opp så sinnsykt mange yngel til tross for at jeg aldri løftet en finger for at noen skulle klare seg. Da jeg bestemte meg for å kutte dem ut og gi bort alle sammen, viste det seg at de var blitt til litt over 150 (!) stykker! Alt dette... fra kun 4 start-fisk. Enda jeg ga bort guppy i bøtter og spann jevnlig, så var det altså blitt så mange av dem.
Gjør som Stine Sofie skrev og glem hele fødekasse-opplegget. Det er dyreplageri for hunnguppyer å bli innestengt i et så lite rom, og ikke særlig sunn oppvekst for yngel heller.
Jeg ga opp guppy til slutt for de formerte seg så grenseløst. Og det vokste opp så sinnsykt mange yngel til tross for at jeg aldri løftet en finger for at noen skulle klare seg. Da jeg bestemte meg for å kutte dem ut og gi bort alle sammen, viste det seg at de var blitt til litt over 150 (!) stykker! Alt dette... fra kun 4 start-fisk. Enda jeg ga bort guppy i bøtter og spann jevnlig, så var det altså blitt så mange av dem.
Gjør som Stine Sofie skrev og glem hele fødekasse-opplegget. Det er dyreplageri for hunnguppyer å bli innestengt i et så lite rom, og ikke særlig sunn oppvekst for yngel heller.
Postet 27.04.10 kl 21:36
Wow...! hehe..
Ser jeg skrev feil sist, skulle stå GJEMMEPLASSER... hehe..
som jeg også skrev så lar jeg nå naturen ordne opp selv, og driter i hele fødekassa! *ler*
Ser nå at den ene har vært veldig rolig siden igårkveld, har liksom funnet sin "fødeplass" for hun viker nesten ikke fra den. Og hvis hun gjør d så er hun kjapt tilbake til plassern og hun er ganske så stor nå....
Hadde vært så morro å fått sett fødselen da, men har jo annet å gjøre om dagen enn å sitte å glane inn i et akvarium 24/7 liksom!
Har også oppdaget at en av black molly'ene har en stooor mage også..
DETTE BLIR SPENNENDE!!! hehe..
Ser jeg skrev feil sist, skulle stå GJEMMEPLASSER... hehe..
som jeg også skrev så lar jeg nå naturen ordne opp selv, og driter i hele fødekassa! *ler*
Ser nå at den ene har vært veldig rolig siden igårkveld, har liksom funnet sin "fødeplass" for hun viker nesten ikke fra den. Og hvis hun gjør d så er hun kjapt tilbake til plassern og hun er ganske så stor nå....
Hadde vært så morro å fått sett fødselen da, men har jo annet å gjøre om dagen enn å sitte å glane inn i et akvarium 24/7 liksom!
Har også oppdaget at en av black molly'ene har en stooor mage også..
DETTE BLIR SPENNENDE!!! hehe..
Postet 29.04.10 kl 09:10
Hei igjen!
Vil bare informere om at d ble fødsel i går i akvariet.... men de ble borte borte borte... fikk berget EN STK pga at jeg satte henne i fødekasse så sistemann ble født i denne....
Så har en MINISPIRE inni fødekassa nå, resten ble til mat før de rakk å si bø!!
Har en stk til som ser ut til å føde snart...
Men nå er jo fødekassa opptatt av den lille tarren....
hmm.....
Er'ke enkelt dette!!
:P
Vil bare informere om at d ble fødsel i går i akvariet.... men de ble borte borte borte... fikk berget EN STK pga at jeg satte henne i fødekasse så sistemann ble født i denne....
Så har en MINISPIRE inni fødekassa nå, resten ble til mat før de rakk å si bø!!
Har en stk til som ser ut til å føde snart...
Men nå er jo fødekassa opptatt av den lille tarren....
hmm.....
Er'ke enkelt dette!!
:P
Postet 30.04.10 kl 08:07
Postet 18.05.10 kl 15:06