Er det noe galt med guppyen?

Hei.

Jeg har et 54 liters akvarie bosatt av blant annet to hunn-guppyer. Dagen etter at jeg kjøpte guppyene oppdaget at jeg den ene var gravid. Den andre guppyen ble plutselig gravid for rundt en måned siden.

Nå er det tre måneder siden jeg oppdaget at den første guppyen var gravid, og ca en måned siden den andre guppyen ble gravid. Jeg har lest litt rundt og forstått det sånn at en guppy normalt er gravid i rundt 4 uker?

Fant et tips om å skru opp temperaturen i akvariet, men det har ikke hjulpet, så jeg ar satt den ned igjen til ca 25 grader.

Jeg begynner nå å tvile på at hun som har vært gravid i 3 måneder i det hele tatt kommer til å få unger noen gang. Det kan jo ikke være bra for henne å ikke få ut ungene ? Er det noe jeg kan gjøre ?
Får du til og legge ut et bilde der en ser henne fra siden?

Du spurte om det er noe du kan gjøre for henne: du kan passe på at hun har det bra og ikke r stresset.

For hun kan faktisk dø om hun går for lenge med ungene i seg.

Bilde som jeg nevnte kan hjelpe oss andre en del for og gi deg videre råd.
Plussmedlem
Guppyer kan, om forholdene de lever under ikke er gode nok, holde tilbake ungene i over 70 dager. 3 måneder er likevel over 90 dager, så at den går med yngel i seg som er så gamle, tviler jeg på.

Guppyer krever mye det samme som alle andre fisk, rent vann, god og variert mat og et stressfritt miljø der de kan utfolde seg. Da plopper ungene i hytt og gevær hos nevnte art.

PS: Guppyhunner kan lagre spermier i magen, så hvis noen av de plutselig blir med yngel uten å ha en guppyhann i nærheten, så er ikke det så uvanlig. De kan føde tre til fire kull på en slik måte.
Hei.

Tusen takk for svar. Legger ved det beste bildet jeg klarte å ta nå. Lyset var egentlig avslått nå, så fiskene hadde gått helt til ro. Begge guppyene hadde lagt seg helt nede ved grusen, og samlet seg når lyset ble slått på.

Den fremste fisken er den som har vært gravid i omtrent 1 måned. Den bakerste er den jeg først og fremst er bekymret for nå, som har vært gravid i 3 måneder.

Den mørke flekken på buken har gått fra å være helt svart til å blå nærmest rødlig og er full av svarte prikker. Foruten dette er hun veldig stor.

Jeg er aldri i akvariet, med unntak av mating og vannbytte. Det er jo forståelig at hun holder igjen yngelen dersom hun er stresset, men jeg forstår ikke hva hun skulle være stresset for. Det er ingen agressive fisker i akvariet. Fisken som er mest agressiv er faktisk hun selv. Hun er veldig aktiv når jeg gir fiskene mat, og nærmest skyver vekk den andre hunnen.
Jeg har flakfor og en og annen agurk (jeg har noen ottoer her også, og de elsker agurk!).

(Og begge guppyene har blitt gravid uten hann tilstede. Jeg har ingen hannfisker i karet, så de har nok spart litt på spermier fra tidligere).
Dette var rar. For meg så ser ingen av dem gravide ut. Den en guppyen jeg hadde var helt hvitt og når hun hadde spist så det ut som hun gikk med egg/yngel.
Men det viste seg gang på gang at det bare var en mage full av mat.
Når en guppy er gravid/går med egg,
så blir hun firkantet i magen et par dager før fødselen.
Lyset var litt rart da jeg tok bildene, så fargene deres forsvant veldig på bildet.

Den som har vært gravid kortest har en klart og svart område på buken, mens den som har vært gravid lengst har et område som har vært helt svart, men nå er mer rødlig og full av bittesmå svarte prikker.

Hun som har vært gravid lengst har også vært firkantet, men det er hun ikke lenger? Hun har liksom krympet litt igjen (men ikke så mye at hun ser ikke-gravid ut, hun er jo fortsatt kjempestor!), og flekken har forandret farge som nevnt over her.
og. Da tar du en lømmelykt og lyser på begge sine mager og ser hva du ser da. om du ser noe som kan minne om skinn i øyne så er dem gravide.

Dette med den mørke flekken ville ikke jeg hengt meg oppi i.

På mine virker ikke den teorien.

Jeg mener fortsatt at disse to ikke venter noen barn. magene er bare ikke tomme for mat. det er tarmene og du ser tenker jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap