Svømmer rart - problemer med svømming

Har en Endlers guppy gutt, som i dag har begynnt å svømme merkelig, tidvis vipper over på siden. Så rett og slett ut som han var full! Har satt han i et ynglekar, og er litt roligere nå. Han legger seg ved glasset og ser ut som han hviler, og etter det svømmer han normalt en liten stund igjen. Er det noe galt med svømmeblæren? Og i tilfellet, er det noe å gjøre?
Høres ikke helt bra ut. Mangler den noen finner ? Er det noen andre tegn til sykdom ?Når fisk begynner å svømme rart så er det som regel noe galt. Det kan være svømmeblære som er problemet og det er ikke stort man kan få gjort med det. Sjekk vannet for nitritt og evnt gjør et vannbytte, det skader aldri med nytt vann. Observer fisken. Ser man ikke noe bedring etter noen dager så ville jeg avlivet den.
Kan hende det er noen andre som har noen tips.
Hei
Tusen takk for svar! Fisken døde for noen timer siden, så han holdt ikke ut lenge.. Vet ikke om han har vært syk tidligere, men han har vært den "bekjedne" eller hva jeg skal kalle han. Han svømte ikke bort når det var mattid, men holdt seg som regel unna og gjemte seg stort sett hele tiden. De ble kjøpt på dyrebutikken forrige lørdag, og vet ikke om han var syk fra før, eller om det var noe som skjedde i natt... Merket den rare svømmemåten hans i morges, og han har ikke svømt slik tidligere. Etter at han var død så jeg nermere på han og han var veldig tynn over magen, hodet var digert i forhold. De andre fiskene virker friske og raske =)

Hvordan sjekker jeg vannet for nitritt? Er jo bare noen uker siden oppstart av dette akvariet.
Nå fant jeg enda en død fisk.. Huff.. Hva i alle dager skal jeg gjøre med de andre? Om de også er syke :/ Får ta de med til dyrebutikken i morgen for å høre med dem om det er noe som kommer fra dem.
Hvor lenge har akvariet vært i drift ?
Om akvariet er 1 uke gammelt så er det andre giftstoffer som dannes før nitrogensyklusen er i gang. Ta gjerne en titt på Oppstart av akvarium her er det masse nyttig informajson.
Ikke kjøp strips tester de gir kun en indikasjon på vannkvalitet, annbefaler dråpetester som er mye mer nøyaktige.
Akvariet har vært i drift i ca tre uker nå. Tenker jeg skal dra dit jeg kjøpte fiskene for å høre med dem, så kan dem få tatt vannprøver. Skulle vel ha kjøpt litt sånn utstyr som du snakker om. Tusen takk for fine svar!
Har vært på dyrebutikken og det var ikke noe galt med vannet. De mente at de ikke har tålt flyttinga helt, og de andre er fremdeles friske =) Fikk tilgodelapp på de andre så skal hente de over helga.
Så fint at det løste seg.
Jeg bruker lang tid på å tilvenne fisk. Mindre mengder vann om gangen, men hyppigere. Skal ikke se bort at det går 2 timer eller mer før jeg bruker hoven til å fange fisken i posen og putter dem i karet.
Ja det var bra det =)
Jeg har også brukt ca et par timer på å ha de i akvariet. De jeg fikk tak i var ikke så store/gamle, så kanskje det også var en faktor?
Man vet aldri helt sikkert hva det kan være. Fisk kommer transportert fra et eller annet sted i verden så at noen ikke klarer hele reisen til butikker og så til akvariet hjemme skal man ikke se bort ifra.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap