Hva skjer med dagens guppy?? tåler ingenting! hva er din mening?

?! kjempe trist! Hva er din mmening og Erfaring innen "nye" guppy
Ikke så rart når man tenker på hvor mye innavl det er med sånn fisk. Arvematerialet blir jo fullstendig ubrukelig da "søsken" parer seg i mange slektsledd. Selv prøver jeg å kjøpe viltfanget eller fisk fra forskjellige butikker hvis jeg skal prøve å få et lekspar av dyrere fisk. Så er jeg iallefall litt mer sikker på at fiskene ikke er søsken.
tror det kommer veldig ann på hvor fiskene kjøpes,mine er kjøpt for 9 mnd siden på akvariemagasinet og har ikke hatt noe problemer.
Inaktiv bruker
hei.
jeg syntes guppyen i dyrebutikken i dag er helt ubrukelige å de dør etter et halvt år maks å er skikkelig skuffet. det burde gjøres noe med stammen for jeg gir opp guppy å skal aldri ha det igjenn om ingen fikser bedre dyr og stammer, de tåler ingen ting. også skikkelig leit for sånnne som ønsker seg guppi og kjøper masse å bruker masse penger på innkjøp så dør alle sammen. Jeg syntes nesten de ikke er vært mere enn maks en tier på butikken... her koster dee 25 pr stk å det er helt villt når alle dør etter en kort periode...
HELT enig..her koster de 35 til 45 kr! her holder ikke ut en uke spør du meg..av 10 er det 4 som overlever
Hvor lang tid/dager er bytte retten/få ny dersom det dør noen i butikken du handler?
Inaktiv bruker
i elverum zoo kan man aldri bytte uansett hva som skjer... fordi de kan ha fått sykdom å alt mulig annet rart... å de må ha dem i karantene, jeg syntes det er håpløst i hvertfall trist at de skal være så dødlige for å si det sånn...!
Det var di døde jeg mente.

Her er fristen 8 dager.

Altså om jeg kjøper en fisk på mandag og den dør mandagen uken etter får jeg ny helt gratis
Obs! den kom dobbelt opp.

Vel da kan jeg jo legge til at jeg må ta vare på kvitteringen i en uke etter kjøpet og jeg må pakke med meg den døde fisken for dem kontrolerere at det.
B. Andresen
Obs! den kom dobbelt opp. Vel da kan jeg jo legge til at jeg må ta vare på kvitteringen i en uke etter kjøpet og jeg må pakke med meg den døde fisken for dem kontrolerere at det.


Må vel kunne si at det er samme system på Tropehagen her i Tromsø, men at man også må ta med en vannprøve for å få penger/tilgodelapp igjen.
Nå blir vel ikke guppy så veldig gammel uansett? Og når de får masse unger reduseres levealderen betraktelig.

Men etter hva jeg leser og hører så har mange akvarister alt for liten respekt for hvor ille innavl egentlig er. Manger ser ut til å mene at det ikke er et problem så lenge det ikke synes på fisken, men innavlsdepresjon (som det kalles) viser seg gjerne i dårlig tilvekst, dårlig helse og lav fruktbarhet og andre ulemper som ikke synes direkte på fisken (eller andre dyr).
cara79
Nå blir vel ikke guppy så veldig gammel uansett? Og når de får masse unger reduseres levealderen betraktelig. Men etter hva jeg leser og hører så har mange akvarister alt for liten respekt for hvor ille innavl egentlig er. Manger ser ut til å mene at det ikke er et problem så lenge det ikke synes på fisken, men innavlsdepresjon (som det kalles) viser seg gjerne i dårlig tilvekst, dårlig helse og lav fruktbarhet og andre ulemper som ikke synes direkte på fisken (eller andre dyr).



Helt enig med deg der! Det er jo bare å tenke seg at en akvarist selger et kull fisk til en zoobutikk. Denne butikken selger så ut fiskene igjen som par. Men de er jo egentlig søsken. Disse får igjen kull som selges samlet, nytt par søsken får unger igjen å sånn fortsetter det. Ikke rart at det blir noe underlig arvemasse etter hvert da. Samme problemet var det forresten tidligere i de europeiske kongehusene da man måtte gifte seg i samme stand og man giftet seg og fikk unger med nær slekt i mange generasjoner......-)
Ja det er ofte sånn at det er guppyer fra søsken parring enn får tak i.
Det jeg gjorde når jeg fikk unger på guppy`ene var det ikke søsken som ble parret opp kjøpte jenter og gutter hever for seg og satt sammen.
Og når yngelen var stor nok til og ble lever fra meg så leverte jeg fra meg bare hanner fra kullet til en butikk.
Og jeg sa klart i fra at det var fra samme kull altså brødre,
Alle jentene og to gutter beholdt jeg selv.
Ingen av jentene jeg beholdt fikk unger før dem døde.

Hva med oppdretterne?
Ser at innavl er et hett tema i denne tråden.
Selv om jeg er langt fra noen ekspert på fiskeoppdrett, holder jeg en knapp på mengden medisiner og andre forhold i oppdretten, frem for innavl.
Ser at både 2. og 3 generasjon guppy her hos oss virker vesentlig sunnere og friskere enn 1. generasjon.

Når det gjelder de guppyene som ble kjøpt i butikken, har vi vel hatt en frafalls prosent på nærmere 70% etter bare 6måneder. Nesten 50% døde i løpet av den første måneden.

Nå er det vel knapt en eneste av "forreldrene" igjen.

Nå har vi også tilført noe nytt blod, så er selvfølgelig ikke umulig at dette også spiller inn.
Uansett kan vel ikke dette med innavl være et stort mysterium?
Synes da stadig at det dukker opp folk som både "kan" og har masse erfaring ang dette.

Kan vel heller ikke være det man har forsket minst på vil jeg tro. Gener og slikt er
jo sånn et populært tema om dagen.
De fleste akvariefisk blir enten fanget vill, eller oppdrettet i STORE kvanta (hvis de da ikke er utrolig sjeldne) så innavl er ikke et så utrolig stort problem i oppdrett. Men fisker som har vært lenge på markedet og som blir avlet mye på for å få fine farger eller fasong er de som sliter mest når det gjelder immunforsvar. Guppy er en fiskeart som har vært veldig lenge på markedet, og er meget mulig at framavl av de fine fargene har svekket andre gener som virker inn på vekst, immunforsvar m.m.
Det skal svært få generasjoner til å forandre en art på hvis man vil fremme et trekk framfor ett annet, og guppy er en art som på kort tid kan bli MANGE generasjoner. Så det forundrer ikke meg om de er svekket via avl.
Guppy er også en fisk som er satt ut i flere steder i verden, og ses kanskje derfor også på som en drittfisk, og en fisk som man ikke trenger bry seg noe særlig om siden den er så lett å få yngel på, er liten, og billig(?).

Husker enda at de var en av de flotteste fiskenen på dyrebutikken da jeg var 12år, så på bare noen få år (på under 8år), så har den plutselig blitt den fisken som ser værst ut i dyrebutikken, og som nesten alltid er merket "karantene" i dyrebutikken.

Er dessverre få personer som har forsket på hvordan aggressiv avl på akvariefisk har virket inn på fiskens biologi, og om hva det er som har gjort av guppyen er blitt så svak. Kan godt være at de dør pga kreft, noe som er veldig vanlig hos
gullfisk-typene som har gjennomgått en aggressiv alvsprosess.
Guppyen er en flott fisk med som leve i flere år hvis det gjøres på riktig måte.

I butikkene vil de gjerne at alle fiskene i et kar skal ha de samme utsende, dette gjøres ved hjelp av innavl, noe som skader fiskens helse. Problemet løses ved å sette sammen hunner og hanner med forskjellig utseende og som ikke er i slekt. Da får du yngel som er mye sterkere enn foreldrene.

Guppy er en utsatt fisk når det gjelder sykdom. Det er lurt å bruke et karantene kar når du kjøper ny fisk i butikkene og det er kjekt å ha medisiner liggende på lur.
Plussmedlem
Trådstarter hadde garantert problemer med nitritt da dette ble skrevet. Ref. hans diverse andre tråder fra samme tidspunkt.
Det er nok grunnen til den "svake" guppyen her.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap