Black molly plager gurami

heisann, har 3 dvergguramier som blir svært plaget av en blackmolly. Er det normalt at Blackmollyen er mobbende mot annen fisk?

Karet de går i er 112L, Det er 2 pallettciklider, 8 ancistruser, 4 corydoraser, 3 black molly, 1 guppy, 3 glødebånds tetra, og 3 dvergguramier.
Høres dette mye ut for et 112L kar?

Mvh Lauritz
Hei!
Oftest har jeg hørt at Black Molly er en fredelig fisk. Selv hadde jeg Black Molly sammen med keisertetraer, ancistrus og kinesisk værål i et tilsvarende akvarium. Jeg hadde først et par Black Mollyer, men da hannen døde etter ca 2 år, så endret atferden seg for den gjenværende hunnen. Tidligere hadde hun ikke vært noe plagsom mot andre fisk, men etter dette begynte hun å nappe etter keisertetraer dersom de kom innenfor hennes intimgrenser. Jeg merket ikke dette så lenge jeg hadde et par.

Nå har jeg prøvd Black Mollyer i en 430 liter, og der har det ikke vært noen problemer. Men så er det jo bedre plass, noe som gagner alle fiskene.

Mitt inntrykk er at fisk, som denne Black Molly-hunnen, kan endre atferd avhengig av hvilke andre fisker de går sammen med osv. Og jeg vil tro at dersom f.eks Black Mollyene passer seg for ciklidene, så blir det litt som i hønsegården. Det kan etablere seg en "hakkeorden", og spesielt under mating blir det om å sette seg i respekt. Slik var det med mine.

Kanskje de bare vil sikre seg mest mulig mat, og vil jage bort dvergguramiene som konkurrerer i samme del av akvariet, og ikke er så raske? Hva med guppyen - får den gå i fred?
Våre Black molly levde i fred med sine omgivelser inntil herren i en sort trio takket for følget. Da ble en av fruene så til de grader trollete mot all fisk i karet at vi rett og slett måtte kvitte oss med henne, hun jaget og spiste finner og var helt ulidelig fæl. Dråpen falt da hun nappet finner av verdens minst provoserende fisk, Corydoras panda. Den andre sorte enken lever i ensom mollymajestet blant sverddragere og platy, og er fortsatt en fantastisk fin fisk :o)
Guppyen lever i fred. Det virker nesten som blackmollyen jakter på dverg guramien. Det er spesielt 1 molly som er plagsom. Det er særlig hann Dverg guramien som blir plaget. Kan mollyen blir provosert av de rødlige fargene?
Vurderer å sette henne i karantene for å gi de andre fiskene litt trygghet i karet. Hvordan er platy i forhold til blackmolly? Er de roligere?
mine platyer rørte ihvertfall aldri guramiene, veldig fredlige
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap