Sverdrager skifte kjønn?!

jeg har to sverdragere jeg kjøpte en hann og hunnog etter ca 2 måneder fikk hunnen like lang hale som hannen og er nå helt like har den skiftet kjønn?!
Nei , de skifter ikke kjønn , dette har nok vært to hanner hele tiden.
Noen hanner(hos sverdrage eller platy)utvikler seg senere enn andre. Disser blir ofte tatt for hunner.De blir også gjerne større enn de andre hannene som blir kjønnsmoden tidlig. Du kan sikkert gå i butikken å høre om du får byttet den inn i en hun.
Kjønn
jeg har hørt at sverdrager skifter kjønn
De skifter ikke kjønn. Det er fenomenet Heidi beskriver over som gjør at denne myten oppsto. Og myter er som kjent veldig vanskelige å avlive...
Det er nok basert på at noen hanner utvikler sverdet seinere som sagt over her, og at de derfor selges som hoer.

DEt er nok en myte som har kommet på grunn av hva de selges som
Inaktiv bruker
Det er mulig! F.eks kirsjebærreker skifter kjønn. I starten er det bare hanner, når de vokser så skifter noen av dem kjønn. Det skjer også med sverddrager, men det skjer ikke så veldig ofte, og sverddragere pleier i såfall og skifte skjønn en stund før de dør, men det er sjelden.
Den kjøper jeg nok ikke Johannes) Hadde begge kjønn her, ble lei av all yngling, så tok bort alle hunner. Har hatt hannene over flere år, ingen av de har endret kjønn av dem.
Johannes Ingvaldsen
Det er mulig! F.eks kirsjebærreker skifter kjønn. I starten er det bare hanner, når de vokser så skifter noen av dem kjønn. Det skjer også med sverddrager, men det skjer ikke så veldig ofte, og sverddragere pleier i såfall og skifte skjønn en stund før de dør, men det er sjelden.

Mange enkle dyr skifter kjønn, men mer avanserte organismer som fisker og pattedyr gjør ikke det. Det at reker skifter kjønn er noe alle vet.
Jo da, også enkelte fisk kan skifte kjønn (f.eks klovnefisk), men sverddragere gjør det ikke.

Som det står i basen:
"De fleste Xiphophorus har forlengede finnestråler i halefinnen som danner et sverd. Dette kombinert hed høy ryggfinne brukes for å imponere hunnene. Hanner av Xiphophorus har ofte såkalte tidlige og seine hanner. De tidlige hannene blir kjønnsmodne tidligere og blir ikke så store og kraftige. De sene hannene ser ut som digre hunner og kjønner ut ganske sent. De sene hannene kan bli enorme og har ofte en høyere form og tidvis forskjellige farger. Fenomenet med sene hanner fører ofte til misforståelser om kjønnskifte."

Fordi disse seine hannene lenge ser ut som digre hunner, så tror mange at de skifter kjønn når de så utvikler sverd.
Inaktiv bruker
Som jeg sa, det er sjelden! Og så vidt jeg vet så er det hoene som blir til han, og bare det!
Enig med Sissimor her...

Er nok bare en myte at sverddrage-huer plutselig blir til hanner.. Det er fordi noen utvikler sverd seinere enn andre. Du kan helt fint ha hanner som du tror er huer fordi de ikke har sverd ennå, men da må du sjekke om de har gonopodium
Hr Ingvaldsen har skrevet på profilen at han er 11, og da har han nok litt igjen å lære om både dette og hint før dette blir enda en sånn tråd

Disse luringene utvikler gonopodium i takt med sverdet, men har aldri vært damer likevel uansett hvor hardnakket myten er, de er bare laaangsomme. Den som gidder å google "swordtail female male myth" får ganske mange treff, Aquarium myths busted for eksempel.
Inaktiv bruker
Jeg fikk vite det av en i slekta! (Og hun har et stort og et for yngel) og hun har holdt på lengre en meg
Kjønnsskifte hos sverddragere er kjent fra gammelt av og er beskrevet en rekke ganger i akvarielitteraturen.

Du kan finne mye om det på nettet. Jeg vedlegger i farten et innlegg på et svenskt akvarieforum:

"Frågan om könsbyte hos svärdbärare var uppe i Aqua Upsaliensis 1983 då fick vi frågan besvarad från Sten Wellejus i Poecilia Danmark som flera gånger sett könsskifte hos svärdbärare men påpekar att dessa svärdbärarhannar aldrig gett upphov till ny avkomma efter könsbytet."

Stephan
Sverddragere skifter IKKE kjønn, men noen hanner later som om de er hunner så lenge de er en dominerende hann tilstede. De er dragqueens, ikke kjønnsskiftere ;o)

Har sett dette i eget akvarie. Hadde 12 sverddrageryngel som vokste opp sammen. Bare 2 av de var tilsynelatende hanner. Hannene sloss ustanselig, så jeg flyttet den ene i et annet akvarie. Vips, så utviklet 2 av "hunnene" sverd og gonopodium.

Disse 2 hannene hadde altså forkledt seg som hunner, så lenge det var dominerende hanner tilstede. Da den ene kranglefanten forsvant, så gav det plass til nye hanner som kunne krangle om hunnene.

Dette er et kjempefint eksempel på Darwins evolusjonsteori. Det er ikke den som er "sterkest" som vinner, men den som er mest tilpasningsdyktig. De seine hannene later som de er hunner, og kan vokse seg store og sterke uten å måtte bruke energien på å sloss med andre hanner.
Stephan Sandemose
"Frågan om könsbyte hos svärdbärare var uppe i Aqua Upsaliensis 1983 då fick vi frågan besvarad från Sten Wellejus i Poecilia Danmark som flera gånger sett könsskifte hos svärdbärare men påpekar att dessa svärdbärarhannar aldrig gett upphov till ny avkomma efter könsbytet."

Kanskje man har funnet ut noe mer på de 30 årene som har gått?

Greit nok at denne Wellejus hevdet at det var sånn, men hadde han noe forskning bak seg, eller var det bare en vanlig manns observasjoner hjemme i akvariene? Han hadde sikkert lang erfaring, etter hva jeg forstår, men det blir likevel ikke mer enn en manns synspunkt?

Litt googling, og man finner at mange mennesker hevder at det ikke er snakk om et reellt kjønnsbytte, fordi disse "kjønnsbytterne" ikke er ordentlige hanner siden de er sterile. Man kan da lure på hva som mer vitsen fra naturens side med dette tilsynelatende kjønnsbyttet, hvis den falske hannen er steril...?
Inaktiv bruker
de skifter faktisk kjønn! De gjør det av og til mot slutten av livet! For de som lurer, fikk jeg vite det for et par måneder siden av noen som har holdt på med akvarium(og sverddragere) lenge! Hvis dere ikke har sett annonsen, så vet dere at jeg har hatt sverddragere før! De bytter av og til kjønn FGS!
Har også opplevd dette selv da jeg trodde jeg bare hadde hunner.Kjøpte så en han i butikken og da plutselig bestemte den ene av de seg for å vise at den var en han den og. Den har også blitt far til veldig mange flotte avkom i ettertid.
Denne ble også veldig stor i forhold til butikkfisken og og utviklet et kjempeflott sverd.
Inaktiv bruker
la meg si dere dette:
1. Det er hunner som blir hanner mot slutten av livet
2. Det er en sjanse på 1 av 1000000000 for at det skjer
3. En som har erfaring med sverddragere fortalte meg det
4. Forklar hvordan reker bytter kjønn, hvis ikke, kan sverddrager også bytte kjønn!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap