Slørhale svømmer på høykant/på rygg

Hei!
Har et par slørhaler, som har blitt noen år nå i et akvarium på 65 liter ca. Vet at det egentlig er for lite for dem.

Men de siste dagene har den ene slørhalen begynt å svømme litt på høykant. Altså med hodet opp og halen ned. Og noen ganger bikker den bakover sånn at den svømmer på rygg. Med magen opp.

Men den er ikke noe særlig oppe i vannflate, den er overalt i akvariumet liksom.

Hva kan dette være og hva kan jeg gjøre med det?
mulig det kan være problemer med svømmeblæren.. dette er det lite å gjøre med i såfall :-/ i beste fall kan det bare være at den har slukt mye luft ved foring. Gir du dem flakfor? I såfall bør flakene ligge i et glass vann før du har det oppi så det får svellet, for hvis ikke vil det svelle i magen til fisken. Om du lar maten svelle i et glass først, eller gi dem mat som synker, så slipper du at de gaper over masse luft i tillegg
Takk for svar!
Merket igår, litt etter at jeg skrev her på forumet, at den andre slørhalen også begynte å bli rar!

Men så byttet jeg over halvparten av vannet i akvariet og fylte på nytt, da ble de kvikkere! Håper bare det varer

Men kan godt hende de har slukt luft. Bruker flakfôr ja.
Særlig slørhalene er ofte oppe i vannflata og spiser. Har liksom ikke tid til å vente på at det synker.

Men gjelder dette bare slørhale, eller bør fôret ligge i et glass vann før fôring, for alle fisker? Ikke bare slørhalene?

Og hvis de ikke blir rare igjen, kan vi bare fortsette å fôre som vanlig, eller bør vi uansett la det svelle i et glass vann først?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap