Molly yngel

Jeg har en seilfinne molly som har fått yngel i kveld oppi ett fødekar som henger på kanten oppi akvariet. Men de bør vel over i ett annet kar til de blir litt større så jeg unngår at de blir spist? Kan de evt være i en stor gullfisk bolle mens de vokser hvis det er luft tilførsel oppi der, eller bør jeg kjøpe ett lite akvarie å ha itillegg...?
Jeg regner med at fødekaret de er i nå ikke er noen blivende plass mer enn noen dager?
Ha godt med gjemmesteder i hovedkaret ditt eller ha 2 kar. Har faktisk aldri fått fiskene mine til å føde i slik kasse, de virker å bli så stressa og desperate i det at de holder igjen.. Om du vil ha flest mulig til å vokse opp hadde jeg kjøpt ett kar til.. En uke i fødekaret bør gå bra om du er flink til å rengjøre oppi der(dvs. hver dag)
Ville flyttet mamma'n tilbake i akvariet så fort som bare det i alle fall, tror litt av grunnen til at de føder noe så forskrekkelig med barn er at moren trenger proteinrik føde etter slitsom fødsel :o)

Gullfiskbolle med luftestein funker sikkert en liten stund, men som Anders- skriver krever sånne yngelkar at du skifter vann daglig fra karet de skal gå i. Selv har jeg sørget for at det er mange gjemmesteder i kar jeg ønsker mange overlevende (og jammen har de ikke funnet mange gjemmesteder i kar jeg har "hverdagslevendefødere" også, blir helt svimmel...), da klarer de smarteste seg. Det blir mer enn nok overlevende, levendeføderyngel er jo helt ferdige når de blir sluppet, og det blir mye mindre pes når de finner maten selv. I et akvarium som har stått en stund er det mye snacks for småttinger, de har vel ikke verdens største mager og går og beiter hele dagen. Heng noen dusker med Javamose rundt omkring, finbladete stengelplanter eller flytepanter med store røtter er også flott, og så fikser de biffen helt av seg selv!
Skulle ønske jeg hadde flyttet moren i går kveld, i morges var hun nemlig død. Jeg tenkte hun kunne vært der til i dag, for jeg visste ikke om hun var ferdig med å føde og ville ikke flytte på henne hvis hun fortsatt holdt på. Hun var i fødekaret i ca ett halvt døgn. Det kom masse yngel, men ganske mange var underutviklet og døde. Noen var bare egg. Er det vanlig? Det er nå 8 yngel som lever og er kvikke og fine. 2 av de har absurd store mager, er de bare sånn med en gang, eller er det noe galt med de?
ElinT
2 av de har absurd store mager, er de bare sånn med en gang, eller er det noe galt med de?


Det kalles plommesekk og er næring de blir født med Skal være sånn.
Anders-
[QUOTE=ElinT]2 av de har absurd store mager, er de bare sånn med en gang, eller er det noe galt med de?


Det kalles plommesekk og er næring de blir født med Skal være sånn.

Skal være sånn hos eggleggere ja, men levendefødere bærer normalt yngelen til de er klare til å møte verden, så helt på stell var vel ikke dette her. Om hun har blitt så stresset i fødeboksen at hun har abortert, eller om hun var en av disse nyinnkjøpene som ganske enkelt er elendige fødersker (en teori er at plantasjeyngel blir foret på så proteinrik mat at yngelen blir for stor, og de dør av å føde) vet jeg ikke, men jeg har selv måttet pakke om poser klare til auksjon fordi de har sluppet alt for små yngel av stresset med fanging og natt i isoporboks.

Nå krysser vi fingrene fori at minst en av småttingene du har i boksen er en frisk fin frøken, har fortsatt de førstefødte Platymadammene trultende rundt her. Og de har overlevd mye nybegynnersurr kan jeg love! Lykke til :o)
Det var det jeg trodde ja, og de er helt fine nå Noen av de klarte å komme seg ut av fødekaret og ble kjapt spist av en gjeng med kobbertetra. 4 gjenlevende yngel nå og de har fått flytte over i ett eget kar for å vokse seg store og feite
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap