Platy med skadet rygg?

Er fersk både i akvarielivet og her på forum...

Men vi kjøpte altså 5 platy for ei lita uke siden... Uerfaren som jeg er, syns jeg alle så friske og fine ut i butikken. Fikk 2 hanner og 3 hunner.
Men den ene har i fra første sekund holdt seg for seg selv. Oppe i vannskorpa, og gjemmer seg i det hjørnet av karet hvor vi har pumpa... Trodde kanskje den var syk?
Men så begynte jeg å se litt på den, og innså at den var kjempetjukk... Kanskje gravid tilogmed? Leste litt på nett om det, og morran etter så vi de to første ynglene... Hurra

Men såvidt jeg kan se er den like tjukk, holder seg for seg selv, og vil ikke "leke" sammen med de andre. Stressa kanskje?

Men nå har jeg studert den nøye. (og tilgi meg for min uerfarenhet, dette burde jeg sikkert ha sett tidligere). Ryggen er skeiv! Ho er tykk i magen, men hele fisken er liksom bøyd til den ene siden. Ikke sånn som Guppyer kan bli, nedoverbøyd pga tung slørhale. Denne er bøyd til den ene sida. Og ikke svømmer ho så bra heller. Eller kanskje ho ikke vil?

Ho virker ikke egentlig syk, for ho spiser godt når jeg forer. Men ho er liksom ikke helt "med"... Kanskje skadet?
Jo mer jeg tenker på det, jo mer vondt får jeg av ho. Vil jo ikke pine fisken, men hvis dette er "normalt" så vil jeg jo heller ikke avlive uten grunn...

Har etterhvert funnet to nyfødte yngler til, så ho har ikke født alle samtidig. (tror ikke det kan være en av de andre som føder, for de er ikke så tykke) Og vi har aldri sett mer enn 4 samtidig. Kan det være at ho "holder inne"? Kan et svangerskap gjøre ryggen skeiv? Eller kan det være en skade?
Har kjøpt et par "tette" planter til, så ho (og yngelen) kan gjemme seg bort, og har forsøkt med fødekar (mest fordi ho ikke fikk "fred" i går kveld, og jeg syns synd på ho), men hjelper ikke...

Noen som har tips/råd? Føler meg litt rådvill...

(måtte forresten kjøpe to hoer til til gutta, for å gi jentene litt "avlastning"... Snakk om høyt testosteron-nivå på de Platy-gutta *ler* )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap