Hvorfor dør kun mollyene mine?

Hei!
Jeg har hatt fisk i snart 2 år nå, og har hatt litt forskjellige typer. Det har gått greit med de aller fleste typene, men molly får jeg ikke til! Jeg har prøvd med noen som var flekkete (dalmatineraktig) , de døde (kun de døde, ingen av de andre fiskene) og black molly, dør de også! Hva gjør jeg galt!? Jeg har bunnslukere som pansermaller og de som er orange og sorte(striper)i tillegg til neontetra, + et par til som jeg ikke kommer på navnet til akkurat nå, men poenget er at alle de andre fiskene går bra sammen, men mollyene mine bare dør! Det er sikkert noe jeg gjør feil,men jeg aner virkelig ikke hva! Kjøpte 4 for en stund tilbake, 3 er døde. (Har en bitteliten baby nå som jeg tror er fra en av de i tillegg )

Noen som vet?
Kan også si at alle mollyer jeg har fått har hatt "prikkesyken"(de hvite prikkene) og jeg har gitt medisin, men de dør som fluer..
Alle typer molly vil ha hardt, alkalisk vann og noen av artene må også ha brakkvann for å trives. Du holder blant annet to typiske bløtvannsarter som neontetra og pansermaller, så om du har molly i samme akvarium som disse så vil noen av artene få feil vann å leve i. Selv om de ikke dør med en gang så vil fisk som holdes i feil vann svekkes, bli lettere syke og få forkortet levetid. Du kan lese mer om artene du har og hva slags vannverdier de krever i fiskebasen som du finner under kunnskap her øverst på siden.
Blop
Hei! Jeg har hatt fisk i snart 2 år nå, og har hatt litt forskjellige typer. Det har gått greit med de aller fleste typene, men molly får jeg ikke til! Jeg har prøvd med noen som var flekkete (dalmatineraktig) , de døde (kun de døde, ingen av de andre fiskene) og black molly, dør de også! Hva gjør jeg galt!? Noen som vet?


Du nevner noen arter du har, men at du også har andre som du ikke vet hva er. Det tyder på at fiskesamlingen er satt nokså tilfeldig sammen.

I utgangspunktet er det uheldig å holde f eks neon og black molly i samme kar. De har høyst forskjellige krav til vannkvalitet. Neon trives best i bløtt vann, mens molly vil ha hardt vann. Har du målt vannverdier? Har du bløtt vann? Det er velkjent at de fleste levendefødere, molly, sverddragere, guppy, platy etc vantrives i svært bløtt vann. Det svekker deres helse og gjør dem mer mottakelige for sykdom, som f eks prikksyke. Det er akkurat som hos mennesker. Om vår allmentilstand blir svekket, blir vi mer mottakelige for sykdon.

Stephan
Stephan Sandemose
[QUOTE=Blop]Hei! Jeg har hatt fisk i snart 2 år nå, og har hatt litt forskjellige typer. Det har gått greit med de aller fleste typene, men molly får jeg ikke til! Jeg har prøvd med noen som var flekkete (dalmatineraktig) , de døde (kun de døde, ingen av de andre fiskene) og black molly, dør de også! Hva gjør jeg galt!? Noen som vet?


Du nevner noen arter du har, men at du også har andre som du ikke vet hva er. Det tyder på at fiskesamlingen er satt nokså tilfeldig sammen.

I utgangspunktet er det uheldig å holde f eks neon og black molly i samme kar. De har høyst forskjellige krav til vannkvalitet. Neon trives best i bløtt vann, mens molly vil ha hardt vann. Har du målt vannverdier? Har du bløtt vann? Det er velkjent at de fleste levendefødere, molly, sverddragere, guppy, platy etc vantrives i svært bløtt vann. Det svekker deres helse og gjør dem mer mottakelige for sykdom, som f eks prikksyke. Det er akkurat som hos mennesker. Om vår allmentilstand blir svekket, blir vi mer mottakelige for sykdon.

Stephan

Jeg vet hva slagt typer de er, men kom ikke på navnene når jeg skreiv innlegget. Babyen jeg har ( som jeg ikke nevnte i dette innlegget, men som jeg har hatt en god stund) er platy, har 3 pansermaller, 2 clown loach (aner ikke det norke navnet eller det "proffe" navnet) 7 neontetra, 1 baby som mest sannsynlig er fra mollyene,1 voksen black molly og 2 balloon molly. Hver gang jeg har kjøpt fisk så har jeg sagt ifra om ALLE fiskene jeg har, og antallet..
Blop
[QUOTE=Stephan Sandemose][QUOTE=Blop]Hei! Jeg har hatt fisk i snart 2 år nå, og har hatt litt forskjellige typer. Det har gått greit med de aller fleste typene, men molly får jeg ikke til! Jeg har prøvd med noen som var flekkete (dalmatineraktig) , de døde (kun de døde, ingen av de andre fiskene) og black molly, dør de også! Hva gjør jeg galt!? Noen som vet?


Du nevner noen arter du har, men at du også har andre som du ikke vet hva er. Det tyder på at fiskesamlingen er satt nokså tilfeldig sammen.

I utgangspunktet er det uheldig å holde f eks neon og black molly i samme kar. De har høyst forskjellige krav til vannkvalitet. Neon trives best i bløtt vann, mens molly vil ha hardt vann. Har du målt vannverdier? Har du bløtt vann? Det er velkjent at de fleste levendefødere, molly, sverddragere, guppy, platy etc vantrives i svært bløtt vann. Det svekker deres helse og gjør dem mer mottakelige for sykdom, som f eks prikksyke. Det er akkurat som hos mennesker. Om vår allmentilstand blir svekket, blir vi mer mottakelige for sykdon.

Stephan

Hver gang jeg har kjøpt fisk så har jeg sagt ifra om ALLE fiskene jeg har, og antallet..

Det er dessverre slik at de som ekspederer i dyrebutikker ofte vet sørgelig lite om hvilke fisker som går godt sammen. Derfor er det viktig at den vordende akvarist selv gjør en innsats for å finne ut av slike ting. Det fins masse nyttig informasjon på nettet, både i fiskebasen på dette forumet og andre steder.

Du er blitt spurt om du har målt vannverdier, om du har svært bløtt vann etc, men jeg kan ikke se at du har svart på det.

Om du forventer konkrete svar, må du stille konkrete spørsmål, med detaljer. Inntil så skjer, kan man ikke svare annet enn at flere av de arter du nevner passer svært dårlig sammen.

Stephan
jeg har selv studert mange fiskesorter her, og laget meg tidlig et skjema hvor jeg fyllte inn opplysninger som krav til vann osv. Og Mollyen utmerket seg her, med ønske om hardt vann, og annen ph enn mange andre fiskeslag. De vil også gjerne ha litt salt i vannet, og det liker slett ikke de andre fiskeslagene.

Så her er det nok kansje det som kræsjer.

Det er ikke alltid man kan ha de fiskene man ønsker, hvis det vannet man har ikke følger den fiskens krav.
Stephan Sandemose
[QUOTE=Blop][QUOTE=Stephan Sandemose][QUOTE=Blop]Hei! Jeg har hatt fisk i snart 2 år nå, og har hatt litt forskjellige typer. Det har gått greit med de aller fleste typene, men molly får jeg ikke til! Jeg har prøvd med noen som var flekkete (dalmatineraktig) , de døde (kun de døde, ingen av de andre fiskene) og black molly, dør de også! Hva gjør jeg galt!? Noen som vet?


Du nevner noen arter du har, men at du også har andre som du ikke vet hva er. Det tyder på at fiskesamlingen er satt nokså tilfeldig sammen.

I utgangspunktet er det uheldig å holde f eks neon og black molly i samme kar. De har høyst forskjellige krav til vannkvalitet. Neon trives best i bløtt vann, mens molly vil ha hardt vann. Har du målt vannverdier? Har du bløtt vann? Det er velkjent at de fleste levendefødere, molly, sverddragere, guppy, platy etc vantrives i svært bløtt vann. Det svekker deres helse og gjør dem mer mottakelige for sykdom, som f eks prikksyke. Det er akkurat som hos mennesker. Om vår allmentilstand blir svekket, blir vi mer mottakelige for sykdon.

Stephan

Hver gang jeg har kjøpt fisk så har jeg sagt ifra om ALLE fiskene jeg har, og antallet..

Det er dessverre slik at de som ekspederer i dyrebutikker ofte vet sørgelig lite om hvilke fisker som går godt sammen. Derfor er det viktig at den vordende akvarist selv gjør en innsats for å finne ut av slike ting. Det fins masse nyttig informasjon på nettet, både i fiskebasen på dette forumet og andre steder.

Du er blitt spurt om du har målt vannverdier, om du har svært bløtt vann etc, men jeg kan ikke se at du har svart på det.

Om du forventer konkrete svar, må du stille konkrete spørsmål, med detaljer. Inntil så skjer, kan man ikke svare annet enn at flere av de arter du nevner passer svært dårlig sammen.

Stephan


Jeg tror ikke jeg har de tingene jeg trenger for å måle det,men en gang tok jeg med vannprøve til dyrebutikken, da sa de at jeg hadde for hardt vann (tror det var hardt de sa, var i hvertfall noe med det norske springvannet) så jeg måtte tilføre noe annet i vannet. Jeg fikk med ph/kh-pulver eller hva det kalles og gh-salt. De i dyrebutikken gjorde slik at verdiene ble mye høyere enn det de skulle være, så jeg bruker veldig lite av det. sjekker også ph-verdier, men har ikke de stripsa, så kan ikke se alle detaljene.
Du sier at du tror at dyrebutikken sa at du hadde for hardt vann. og at de derfor sendte med deg gh-salt. Det må du ha misforstått. Gh-salt brukes hvis vannet er for bløtt, noe som kan stemme med at mollyene dine mistrivdes. For at du ikke skal få flere triste opplevelser, råder jeg deg til å sjekke/få sjekket vannverdiene og at du setter deg inn i grunnleggende betingelser for ulike fiskearter. Slik informasjon fins det masse av både her på forumet og ellers på nettet. Om du har tilgang til bibliotek, kan du også låne bøker om akvariestell. Det er viktig at du for fremtiden velger ut arter som trives sammen.

Stephan
Stephan Sandemose
Du sier at du tror at dyrebutikken sa at du hadde for hardt vann. og at de derfor sendte med deg gh-salt. Det må du ha misforstått. Gh-salt brukes hvis vannet er for bløtt, noe som kan stemme med at mollyene dine mistrivdes. For at du ikke skal få flere triste opplevelser, råder jeg deg til å sjekke/få sjekket vannverdiene og at du setter deg inn i grunnleggende betingelser for ulike fiskearter. Slik informasjon fins det masse av både her på forumet og ellers på nettet. Om du har tilgang til bibliotek, kan du også låne bøker om akvariestell. Det er viktig at du for fremtiden velger ut arter som trives sammen. Stephan


Ja, sorry, mente motsatt ja, men poenget var at de fremdeles visste at jeg hadde de andre fiskene i samme akvarium, noe som betyr at de gjorde det vondt for alle andre fisker utenom mollyene. Så i stede for å ta livet av kun mollyene endte det med at andre fisker ble syke osv, derfor bruker jeg mye mindre av det. De fiskene jeg har nå (utenom mollyene) er fisker jeg har hatt nesten helt siden jeg starta, så de trives veldig bra, men som sagt så dør mollyene. Jeg burde nok ha sjekket mer rundt på nette før jeg kjøpte mollyene, men jeg syntes også at om man jobber i en dyrebutikk og selger dyr så bør en vite såpass om de.. De får tross alt betalt for det de holder på med.

Jeg skal i hvertfall ikke kjøpe flere mollyer nå lengre,og jeg skal passe på å sjekke selv på nettet om de forskjellige typene passer sammen eller ikke!! Takk for at dere sa ifra ! : )
Mollyer er flotte fisker, og nydelige med sin svarte kontrast. Og så er det gøy at de får unger. men selv kan jeg ikke ha dem i mitt akvarium, uten å forandre selv på vannverdiene, og dette er en jobb jeg ikke våger ta fatt på hehe.

Så derfor så må jeg heller velge andre fisker.

Jeg var heller ikke klar over dette, og kjøpte dem gang på gang, og de døde. Så her inne lærer man masse. Kikk i fiskebasen neste gang du har lyst på fisker, eller ser noen pene i butikken, og så ser du om de passer med de du har og det vannet du har - før du kjøper

lykke til med fiskene
sessan
Mollyer er flotte fisker, og nydelige med sin svarte kontrast. Og så er det gøy at de får unger. men selv kan jeg ikke ha dem i mitt akvarium, uten å forandre selv på vannverdiene, og dette er en jobb jeg ikke våger ta fatt på hehe. Så derfor så må jeg heller velge andre fisker. Jeg var heller ikke klar over dette, og kjøpte dem gang på gang, og de døde. Så her inne lærer man masse. Kikk i fiskebasen neste gang du har lyst på fisker, eller ser noen pene i butikken, og så ser du om de passer med de du har og det vannet du har - før du kjøper :-) lykke til med fiskene :-)


Godt jeg ikke er den eneste ! :P
Ja, skal nok sjekke godt rundt før jeg kjøper en ny fiskeart igjen! :P
Takk for hjelpa : )
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap