Limia nigrofasciate gravid?

Jeg lurer på hvordan man merker om en Limia er gravid,søkte litt på nette men uten lykke,noe merklige oppførsel på disse like før disse skal føde?
Fisker blir ikke gravide. De blir drektige. Ellers aner jeg ikke
Du kan se at de er gravide/drektige når magen til hunnene blir veldig stor. Har en gruppe av dem selv.
Hei

Jeg selv har ikke vært borti denne fisken, men tok og søkte litt og fant noe.

Vel det står på engelsk men håper det går bra likevel, om ikke så kan sikkert noen andre her inne hjelpe med og oversette.

Breeding
Very easy if soft, acidic water conditions are avoided. It reproduces in standard livebearer fashion. As with related species, the males can be somewhat incessant in their pursuit of females. Several females should be kept to every male in order to dissipate this. Areas of dense planting for the females to seek refuge in will also help.

Gestation takes around 6-8 weeks and broods of up to 50 fry are not uncommon. The adult fish will predate on the young, so the best method of raising them is to remove the gravid female to a separate tank and allow her to give birth there before returning her to the main aquarium. The use of breeding nets or traps is not recommended, as their small size is not suitable for raising fry. The fry are quite large and will accept brine shrimp nauplii or powdered flake from birth. It is thought that temperature may play a part in sex determination of this species, with more young fish developing into females the higher the water temperature. The young grow quickly if well fed and can attain adult size in under 6 months.
Engelsk er ikke mitt beste evne,men skulle vist noe om hvor langt tid disse bruker fra første dag til er "gravide" og ca når dem fødes og hvilken kjennetegn når jeg burte kaste limian oppi ett fødekar?
B. Andresen's innlegg på norsk:


avl
Veldig lett hvis blødt, surt vann forhold unngås. Den reproduserer på standard levendefødende måte. Som med beslektede arter, kan hannene være noe ivrige i sin streben etter hunner. Flere hunner bør holdes til alle hanner for å spre dette. Områder med tett planting for hunner å søke tilflukt i, vil også hjelpe.

Svangerskapet tar rundt 6-8 uker og kull på opptil 50 yngel er ikke uvanlig. Den voksne fisken vil spise yngelen, slik at den beste metoden for å ale dem opp er å fjerne den drektige hunnen til en separat tank og la henne til å føde der før returnere henne til det store akvariet. Bruken av yngelnett eller fødebokser anbefales ikke, da deres lille størrelse ikke er egnet for yngelen. Yngelen er ganske stor og vil akseptere artemia eller pulverisert flake for fra fødselen av. Det er antatt at temperatur kan spille en rolle i kjønns bestemmelse av denne arten, flere unge fisk utvikler seg til hunner jo høyere vanntemperatur. Yngelen vokser raskt hvis de er godt matet og kan oppnå voksen størrelse på under 6 måneder.

Håper det gav deg noen svar. Du ser at hunnene er drektige når de bli tjukke.
Da tror jeg att den er "gravid" hehe jippi bare og følge godt med når den skal føde da
Den limian jeg har som har en stor mage svømmer bare opp og ned inni ett hjørne,tror dere da att den snart skal føde?
Da får jeg slenge hu i fødekassa i måra.
Hvor har du kjøpt dine ? Kansje vi kan bytte litt yngel etterhvert. Så lenge de ikke kommer fra samme oppdretter. Greit å få litt nytt blod i gruppa.
Ja det kan vi sikkert men jeg kjøpte mine hos di i skien,di som holder til på gråtamon vis du vet hvor det er?
Det er vel Zoologen den butikken heter tror jeg. Jeg kjøpte mine på Kongsberg. Har en gruppe på 5 hanner og 5 hunner. Pluss noen yngel.
Limia nigrofaciata
Av levendefødere er dette en av favorittene. Har hatt ca 16 arter forskjellige levendefødere, og L. perugia og nigrofaciata er en av favorittene.
Når de blir drektige, blir de rett og slett bare enormt runde i buken.
Jeg ville heller istede for å bruke fødekasse, ha masse flyteplanter ynglen kan gjemme seg i. Jeg drettet flere 100 talls yngel av denne arten i 2009 og alle vokste opp i et 80 liters kar med hele gjengen av de voksne.

Legger ved noen bilder; Drektige, men fortsatt en stund igjen til de fødte. De ble ennå større i buken.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da kan vi sikkert bytte siden forskjellige butikker vi har kjøpt dem i,men må bare vente til den føder da
La limian oppi fødekassa for og ta bilde,for meg så ser det ut som hu sprekker snart?
hun kan bli enda større. Det er mine når de yngler.
Kom hjem inatt etter jeg har hjelpet mitt søskenbarn med flytte lass,kikka på akvariumet og så att limian hadde blitt tynnere,slengte hu i føde kassa og det kom 10 stk,men lurer på hvor mange som hjemmer seg utafor fødekassa jeg?
Gratulerer med yngel. Har du mange voksne ?
2 voksne bare,11 yngel oppi fødekare,så en oppi selve akvariumet men jeg vet ikke om den levere

Mange yngel normalt sett har dine limiar fått?
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap