Guppyer som står i et hjørne og henger. sykdom eller mobbing?

54 l akvarium, startet opp for fire uker siden. Hadde en episode med nitritt som tok livet av en del guppyer (vi regner i hvert fall med at det var det de døde av), men vannet har vært nitrittfritt i nesten to uker nå. Fire guppyer nå, tre hunner og en hann.

En av hunnene og hannen holder seg nå mye i "utkanten" av akvariet, mot bunnen, under pumpa eller bak planter, hvor de står mye stille. Spiser når det er servering. De har holdt på sånn noen dager, og jeg (og de fortvilte barna) har regnet med at de skulle stryke med, siden det var sånn de andre var noen timer før de døde.

Men de lever altså fortsatt, og jeg har begynt å lure på om problemet er de andre to hunnene, som er mye større og ser ut til å jage de to puslingene litt. Bort fra matfatet for eksempel. Ville det hjelpe å få flere fisker (det er planen etterhvert, men nå ville vi vente til fiskene sluttet å dø før vi fylte opp med flere).

Hvis de er syke, hva kan være problemet? De har ingen utvendige tegn på sykdom, så vidt jeg kan bedømme.

Vil gjerne ha råd om hva vi kan gjøre, enten årsaken er sykdom eller mobbing?

Alle vannverdier er ok, Ph 7,5, Gh 9. Og altså niks nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap