Platyene mine har det ikke bra :(

Har siden en uke tre platyer, to hunner og en hann. Den ene hunnen ser ut til å ha det greit, men både hannen og den andre hunnen er slappe, har "sammenslåtte" finner store deler av tiden og særlig den ene er veldig tynn. De har ingen hvite prikker og finnene ser helt hele ut. Den ene er så slapp at hun nesten ikke spiser og er dermed blitt tynn og enda mer slapp. Vannverdiene er ph 8, gh 11 og ingen nitritt.
Guppiene som er i det samme karet er glade og fornøyde. Jeg har akvariesalt i vannet iht dosering som står på boksen.

Det eneste jeg kanskje kan se er at platyene virker litt røde øverst på gjellene, men vet ikke om det er innbilning. Hva kan jeg gjøre? De rekker jo ikke engang å spise (guppiene er mye raskere).

Håper noen kan hjelpe
Ingen som vet råd? I går måtte jeg håndfore dem så ikke guppiene skulle ta all maten.
Inaktiv bruker
Hvordan er vannverdiene dine, Er filter skikkelig innkjørt, Hvor stort er karret?
Mollyene jeg startet med døde etter hvert, uten at jeg skjønte hvorfor.
I ettertid har jeg funnet ut at vannet var alt for bløtt. 3, og de bør ha over 11 iflg kunnskapsdatabasen.
Platy skal ha over 9, så du bør måle vannkvaliteten og justere hvis det er feil i forhold til fiskenes krav.
Hun skriver jo:
Alva
Vannverdiene er ph 8, gh 11


Men røde gjeller? Det kan peke mot ammoniakkforgiftning. Har du renset filteret i det siste? I så fall, hvordan?

Prøv å skifte ut 50 % av vannet et par-tre dager på rad. Hvis det er ammoniakk, kan det godt hende at guppyene dine er mer tolerante overfor det enn platyene.
Takk for svar! Butikken mente at siden jeg ikke hadde nitritt hadde jeg heller ikke amoniak, regner med at det er feil... Håndmatet de slappe platyene i går og i dag og har byttet 40% av vannet. Virker som om de har det bedre i dag.

Men den ene er helt hjelpesløs ift å spise, jager rundt helt uten mål og mening og ser ikke maten som er rett foran henne hvis jeg ikke nesten dytter den inn i munnen hennes. Men hun trengte mat, det merkes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap