- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Platyene yngler men ingen overlever ;(
Platyene yngler men ingen overlever ;(
Hei, jeg har et kar på 250 liter som det går 10-15 corydoras, 10-20 Black Mollyer, 2 Platyer, 3 Ancistrus og 2 Kardinal Tetra i.
Det merkelige her er at Mollyene yngler som juling mens Platyene også yngler men allerede etter en dag så er all Platy yngelen forsvunnet.
Har prøvd Guppy, Seilfinne Molly og mange andre typer Platyer de siste årene men alle bare dør mens Black Mollyene yngler videre og fint overlever i karet.
I fjor så ga jeg til og med vekk halve bestanden med Mollyer fordi det ble så sinnsykt mange av de, men etter bare 2-3 måneder så var de like mange igjen.
Noen som har noen tips, for jeg syns det begynner å bli kjedelig å bare se at det svømmer svarte fisker rundt i karet.
Det merkelige her er at Mollyene yngler som juling mens Platyene også yngler men allerede etter en dag så er all Platy yngelen forsvunnet.
Har prøvd Guppy, Seilfinne Molly og mange andre typer Platyer de siste årene men alle bare dør mens Black Mollyene yngler videre og fint overlever i karet.
I fjor så ga jeg til og med vekk halve bestanden med Mollyer fordi det ble så sinnsykt mange av de, men etter bare 2-3 måneder så var de like mange igjen.
Noen som har noen tips, for jeg syns det begynner å bli kjedelig å bare se at det svømmer svarte fisker rundt i karet.
Postet 26.01.12 kl 17:42
yngelen blir vell oppspist da
om du er blitt lei av de, kanskje på tide å avansere litt med fisk?
kanskje prøve noen sør amerikanske ciklider?
alle de vanligste levendefødene( molly, guppy og platy)
er så innavlet at de lever ikke generelt sett ikke lenge.
alle dine fisker skal også ha forskjellige vannverdier for å trives.
om du er blitt lei av de, kanskje på tide å avansere litt med fisk?
kanskje prøve noen sør amerikanske ciklider?
alle de vanligste levendefødene( molly, guppy og platy)
er så innavlet at de lever ikke generelt sett ikke lenge.
alle dine fisker skal også ha forskjellige vannverdier for å trives.
Postet 26.01.12 kl 17:48
Postet 26.01.12 kl 20:58
masse tette planter er viktig, så de kan være trygge for de store fiskene.
Hos meg var det alltid omvendt da jeg hadde levendefødende før. Platyene var kjempehardfør og fikk masse unger, Mollyene de fikk hvitprkker og døde. Kun en gang kom det nærmere hundre små black molly barn, prøvde å ta vare på de, men de døde. Visste ikke da at ynglebokser var en dårlig ide.
Hos meg var det alltid omvendt da jeg hadde levendefødende før. Platyene var kjempehardfør og fikk masse unger, Mollyene de fikk hvitprkker og døde. Kun en gang kom det nærmere hundre små black molly barn, prøvde å ta vare på de, men de døde. Visste ikke da at ynglebokser var en dårlig ide.
Postet 26.01.12 kl 22:30
Det at fiskene setter seg fast og dør når de blir større høres rart ut, da vi har hatt Guppyer, andre levendefødere og ciklider gående i kar med javamose tidligere og de har klart seg fint
Har også en flyteplante som jeg fikk satt oppi for to-tre uker sia som virket bra til sverddragerne mine.
Jeg har noe javamose i et annet kar, ska prøve det som et tillegg til alt det andre jeg har nå, så får jeg heller bruke tiden på å vente å se på hva som skjer
Jeg hadde et kar på 128 liter for noen år tilbake og i det så ynglet alt som kunne yngle, og da hadde jeg Guppy, Molly, Platy, sverddragere og alt mulig oppi der, jeg kunne ikke skjønne at det var plass til alle sammen i det
Har også en flyteplante som jeg fikk satt oppi for to-tre uker sia som virket bra til sverddragerne mine.
Jeg har noe javamose i et annet kar, ska prøve det som et tillegg til alt det andre jeg har nå, så får jeg heller bruke tiden på å vente å se på hva som skjer
Jeg hadde et kar på 128 liter for noen år tilbake og i det så ynglet alt som kunne yngle, og da hadde jeg Guppy, Molly, Platy, sverddragere og alt mulig oppi der, jeg kunne ikke skjønne at det var plass til alle sammen i det
Postet 26.01.12 kl 23:42
Endret: 26.01.12 kl 23:49
Christian Kalle de vanligste levendefødene( molly, guppy og platy) er så innavlet at de lever ikke generelt sett ikke lenge.
Levendefødene som ikke er innavlet lever gjerne i 3-5 år, så det er lurt å sette sammen hanner og hunner som ikke er nært besektet for å få best mulig kvalitet på yngel.
Jeg pleir å flytte guppyyngel til eget yngelkar etter fødsel, men mine black molly yngeler får faktisk bedre overlevelse når de får være i hovedkaret sammen med vokse. Men da er det viktig med med mye planter og gjemmeplasser.
Postet 01.02.12 kl 02:13
Endret: 01.02.12 kl 02:17