Har fisker/guppyer ører??

Ja overskriften sier vel en del, så kan fisker høre?

Jeg vil gjerne ha svar siden jeg er ikke så flink. Jeg har fått fisker for 1 dag siden.
Inaktiv bruker
Gratulerer og velkommen til en fantastisk hobby.
Fisker har vell ikke direkte ører, men de føler vibrasjonene og noen kan faktisk like musikk. Såklart, er den for høy, så kan de bli redd og forvirret.
Takk takk vi har 29 fisker men to har død på to daga. Det var en fisk som død og andre fisken ville ikke ha mat.
Er karet/filteret ditt innkjørt? Hva slags fisk dreier det seg om og hvor stort er karet?
Du burde for sikkerhetsskyld teste vannet for nitritt og amoniakk hvis fisker dør og/eller oppfører seg unormalt.
Jeg tror fisker har indre ører, slik at de tar opp vibrasjoner i kroppen, som føres inn til det indre øre, så ja de hører, men om de hører slik vi gjør vet jeg ikke.
Men har du bråket så forferdelig mye at du tror fiskene døde på grunn av det?
Inaktiv bruker
Har akvariet vært i gang lenge før du hadde fisk i? Hvor stort er akvariet.
nesten i en hel uke vet ikke helt men kansje 60x30x30.
Inaktiv bruker
Innkjøringstiden tar ca 4-5 uker. :/
Les litt her så får du mye nyttig info. (Oppstart av akvarium)
Når karet bare har gått en uke er det nok mye amoniakk i vannet, deretter vil det komme mye nitritt. Og det er nok det som er grunnen til at fiskene dør.
Det du kan gjøre for å gjøre det bedre for fiskene nå er å bytte 30-50% vann hver dag. Slik vanner du ut amoniakk/nitritt. Prøv å gi så lite mat som mulig, da matrester som råtner vil forverre problemet.

Kjenner du noen som har akvarium fra før? Hvis du gjør det, så spør om du kan få litt av den guffa som er inni filteret. Den inneholder bakterier som bryter ned amoniakk og nitritt, og gjør det ufarlig. Disse bakteriene er superviktige for å holde en biologisk balanse i akvariet.

Du bør også lese noen av artiklene her på forumet. Det finnes flotte artikler som hjelper nybegynnere på veg
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap