Kjøpt utstillingsguppy, kan jeg blande med vanlig guppy?

Inaktiv bruker
Som tittelen avslører, så lurer jeg på om jeg kan blande såkalt utstillingsguppy, med vanlig guppy? Blir dette feil, eller kan det bli flott yngel av dette også?
Er ett par jeg har pr. dags dato, så tenkte jeg skulle kjøpe 2 hunner.
Hvorfor tenker du å gjøre dette?
Inaktiv bruker
Man burde ikke tukle med naturen, Kjøp heller en art i stede for å blande.
Om du skulle ende opp med å blande dei så må du være ærlig når du selger yngel. Har sjølv blitt lurt på å kjøpe dyrt noe som var vanlig guppy og syns ikkje noe særlig om det.
Veldig enig med Ivar og Tone. Du kan selvfølgelig prøve deg frem med litt "blandings" å se om du får no fine eksemplarer ut av det, men som de nevner at du må være ærlig om du skal selge dem, og informere kjøper (eller auksjonen) om at det er en blanding.
Det er fult mulig å krysse utstillingguppy med vill guppy og endlers. Kultur guppyen er egentlig en hybrid mellom moskitofisk og ulike vill guppysatammer. Kulturguppyen er større og mer fargerik sammenlignet med vill guppy. Avkommet vil ofte få bedre helse når du krysser ulike varianter, da det er alltid en fordel med god genestisk variasjon.

Problemet er at vill guppyene og endlers hunnene pleier å være helt fargeløse, så da blir også avkommet ofte litt kjedelige og fargeløse. Endlers ble skilt ut som egen art i 2006, så mange ønsker at fiskene blir holdt avskilt.

Mine guppyer og endlers holdes avskilt. Guppyer er ganske store og har flottefarger. Jeg avler videre på de med best helse. Jeg er ikke så fan av lang slørhale, det skaper bare problemer for fiskene, så jeg velger ofte å avle vidre på store fisker som har litt kortere halefinne.
Inaktiv bruker
Hvilke art er utstillingsguppy egentlig? Det finnes jo Endlers guppy og vanlig guppy. Er utstillingsguppy en tredje art.?
Er mye enig med det oppdretteren skriv.
Det finnes masse forskjellige flotte arter som er avlett fram av guppy. Det er ikke noe problem å mixe, bare vær erlig om det. Jeg har tre forskjellige typer utstilings guppy. Blue moscow som er triangelhaler, grå filigran rundhaler og galaxy rundhaler, samt mix mellom galaxy og grå filigran. Legger ut bildet av en av disse mixene, som jeg har veldig lyst til å lage en egen stamme som ser slik ut.Det er fult mulig å krysse fram egne stammer (utseende typer) som ikke er kjente. Men det krever gjerne en del kar for og få til dett. Med utstilingds guppy, så menes det at dem er avlett fram etter visse utstilnings kriterier som gjelder for de forskjellige stammene.

Guppy avel er mye utbredt rundt i verden, men det er ikke så utbrett i Norge, men her finnes en forholdsvis ny guppy klubb.
http://www.norskguppyklubb.no/

Utstilnings guppy er ikke egne arter, men typer guppy som er avlet fram. Med f.ex forskjellige fasonger og farger, det finnes utrolig mye flotte guppy typer.
Inaktiv bruker
Og der.. var utstillingsguppy-hannen død. Skjønner ikke hva som kan ha skjedd... men han har kanskje parra seg ihjel? Har 3 hunner + en hann(dævv nå) men han har ikke gjort noe annet enn å parre seg siden jeg fikk den, for ca en uke siden. Har sjekka alt av vannverdier og ingenting tilsier at det skal være noe feil. Fikk ett kull på hunguppyen for noen dager siden og de små svømmer rundt og koser seg. Kan jo selvfølgelig være nøkkelhullciklidene som har tatt knekken på den, i og med at de nylig har lagt egg, og passer på de som om det skulle vært ungene dems.. =)
Inaktiv bruker
Hvordan er Gh og Ph?
Inaktiv bruker
PH: 6.5
GH: 6
Inaktiv bruker
Du har for lav Gh og ph for guppy. Øk hardheten og gjør vannet mer alkalsk så vil guppyene trives bedre. Vann verdien kan ha noe og si med fiskedøden.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap