Hjelp til kjønnsbestemmelse av platy

Hei

Helt fersk, og jeg trenger litt hjelp til å identifisere kjønn på en platy jeg har

Har skjønt at hunnene har en mer avrundet finne bakerst på buken(?) Er dette en hann-fisk? Ble fortalt det på butikken, men synes ikke jeg ser noen særlig forskjell fra denne og til hunnfisken jeg har. Finnes det andre kjennetegn?

Det der er nok en hunn ja
Se der ja, det var noe annet. De har altså så lite peiling på en dyrebutikk? Vel vel, da får vi omdøpe nykommeren og spe på med en hannfisk til uka, så kanskje vi får litt fart på sakene Bruker det å ta lang tid før de blir lekne?

Er det forsåvidt mulig/enkelt å kjønnsidentifisere guppy når de er ca 2cm? Vi fikk to ungfisk på tilbud fordi de var fri for voksne hunnfisk, og her var butikkarbeideren også sikker på kjønn, men nå blir vi jo usikre på om vi bare ble prakka på noe fordi de var fri. Vi vil ikke ha så mange individer i karet med det første, så det hadde vært greit å være sikre på at vi slipper å ende opp med 3 hann-guppy i starten :S

Hvis det er noen som er kjent med butikker i Trondheim, hvilke(n) er å anbefale?
De har nok peiling, men det er nok ikke fullt så lett å plukke ut akkurat den fisken man ser i fulle kar.
Lenge siden jeg holdt på med levendefødende, men mener å huske at man skal kunne se kjønn ved ca 2cm str.
I begynnelsen ser jo alle ut som hunner, og noen hanner viser ikke sitt rette kjønn før de er nesten fullvoksne. Dette gjør det litt vanskelig med levendefødere. Jeg ville ikke vært sikker på kjønnet på såpass små guppyer.

Kjøper du kjønnsmodne platy-hunner i butikken er de etter all sannsynlighet drektige allerede, og kan få flere kull uten å ha selskap med en hann. Lagrer sperm disse damene...

Vet ingen butikker i området jeg vil anbefale dessverre. Har hørt hårreisende råd/ påstander i alle jeg har vært innom, så vil anbefale deg å lese deg godt opp her, og spørre her inne om du lurer på noe.
Hun på bildet er vel kjønnsmoden? Hun så rimelig slank ut (i forhold til den andre platyen), men kanskje hun er drektig læll.

Dumt at butikkene gir uvettige råd. I lengden må det da lønne seg å være ærlig/innrømme at man ikke vet, selv om det betyr tapte salg i ny og ne. Jeg får i alle fall mindre lyst til å dra innom samme butikk igjen nå.

Kanskje en tur innom klubbmøtet til Trondheim Akvarieklubb på tirsdag kan være lurt. Auksjoneres guppy/platy på disse møtene, eller er det mer spesielle arter det går i?


Det pleier å dukke opp både endlers og vanlig guppy innimellom, så sjangsene er definitivt tilstede

Møtene er veldig trivelige uansett, så du angrer nok ikke om du tar turen...
Forløpig ser det ut som alle er hunner, men er det mulig at du har hanner som ikke har blitt kjønnmodene enda. Det kan ta opptil 1 år før platy blir kjønnsmodene, da er det lett å se forskjellen.

Små guppyer er nesten gjennomsiktige, så det er lett å se kjønnet i god tid før de blir kjønnsmodene. Det er bare å se etter den svarteflekken bak på magen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap