Knekk i ryggen

Hei,
Jeg har fått noen kull med endlers nå, og idag så jeg at det var en som hadde knekk i ryggen. Vet at dette er normalt, men jeg lurer på hvordan man evt. behandler dette. Har ikke sett noen orm som stikker ut enda.

På forhånd, takk for svar!
Dette er en kjent medfødt genfeil hos både endlers og guppy som oppstår grunnet stor innavl i mange år. Det kan dessverre ikke behandles, og det beste er å avlive den.
Ganske vanlig desverre.

Kjøpte en guppy som så helt normal ut på butikken, men som ganske raskt fikk knekk i ryggen. Bør det avlives selv om den ser ut til å oppføre seg normalt ellers? Tenker på komplikasjoner ang. nærliggende fødsel.
Nei, den bør avlives på grunn av at den ikke bør vidreføre gener som fører til knekk i ryggen.
Du bør ikke la slike fisker formere seg, da de kun sprer vidre svært dårlige gener. Og etterhvert som du får yngel, fjerne de individene som tydelig bærer preg av gener fra innavlet fisk.

Men akk ja, det er ikke noe gøy å måtte avlive fisk, men bedre med en sterk guppystamme med godt imunforsvar og friske kropper. synes nå jeg hvertfall
Er det gitt at all yngel fra denne fisken får knekk de også?
Hvor gamle/store er de vanligvis når denne knekken framtrer tydelig?
Mine er kanskje nærmere to uker gamle
Skal avlive den så fort jeg kan... Vet dere noen verdige måter å avlive en fisk på?
Andreas larsen, nei det er ikke gitt at alle yngel vil få knekken, men de som får det bør fjernes.

Matte, det er forskjellige måter å avlive en fisk på, og det er mye uenigheter om hva som er humant. Når jeg avliver, så legger jeg fisken inni et tørkepapir slik at den ikke kan skli avgårde, og slå den hardt i hode/skjær av hode fort. Men her bør du egentlig kjenne litt på hva du mener dreper fisken raskest og mest smertefritt.
Her er en artikkel om en rekke måter å ta livet av fisk. Ser ikke veldig vitenskapelig ut, siden han ikke presenterer noe informasjon verken om hvordan denne humanitetsskalaen hans fungerer eller hvor sterkt empirisk/teoretisk grunnlag han har. Allikevel er det vel ikke umulig at det er noen med litt peiling, så det går jo an å ha saltklypa klar, og ta en titt.

"halshugging" og ihjelslåing med hammer o.l får bare 50-60% på hans humanitetsskala , mens temperatursjokk og spritbad får full score.

Jeg for min del synes en dypp i ren iskald sprit høres mest humant ut. Går vel an å avse et par desiliter man lar stå i fryseren som kan brukes om igjen.
Jeg skal ikke påstå at innavel ikke er åraken til knekk på ryggen, men det finnes en del nyere literatur der det sies at måten dem blir avlet på har mye av skylden. Di som avler I STOR SKALA ønsker og få dem store og salgsklare fortest mulig, dem klarer å få dem til voksen størrelse på bare noen uker, det i steden for månder. Dette påvirker skjelettet negativt. Det at knekk på ryggen er et kjent guppy problem, ikke så mye utbredt hos ande arter kan tyde på at guppy er spesielt sårbar for slik avel.
Interessant det du sier, Bengt.
Det er jo allmenn kjent at guppy opp gjennom flere ti-år har blitt utsatt for mye selektiv avl, og liten kontroll på innavl. Det har dessverre svekket fisken på mange måter, og den er derfor lett mottakelige for diverse sykdommer.
Guppy er spesielt utsatt for tarmparasitter, og den kjente "ryggknekken" som guppyer får, skyldes vel i mange tilfeller nettopp denne parasitten?
Ang hva som er og har hvert almen viten innen akvariehobbyen opp gjenom årene, så finnes det en del gammel lærdom og literatur som ikke er riktig.
Selvfølgelig så kan det gå riktig ille med innavell, men innavell har en tendens til å få skylden for alt som er galt.
Bengt M
klarer å få dem til voksen størrelse på bare noen uker, det i steden for månder. Dette påvirker skjelettet negativt.

Eg har lest noe lignende tidligere, men hvordan kan det forklare at yngel i våre kar får denne ryggknekken? Det virker mer som en generell svakhet.
Om man avler på denne måten over mange generasjoner og om det er riktig, det som i dag blir presentert som ny viten (i enkelte fagmiljø og literatur) så vil jo selvfølgelig avels materialet bli dårligere etter som tiden går. Jeg tror at man ikke kan legge skylden på hverken den ene eller andre faktoren, der er sikkert flere medvirkende årsaker til at det finnes mye dårlig fisk/ guppy. Blandt annet det meget viktige valg av avels individer, innavel og avelsmetoder. Folk er heldigvis blidt mere bevist at avelsfabrikker ofte selger dårlig kvalitet, uansett om det er guppy, andre fisk eller dyr.

Om en stamme er ødelagt av uansett hva det måtte være, f,ex innavel og valg av elendig avelsfisk, så vil det jo gå generasjoner før man klarer å få bygd opp ny god stam fisk.

Det aller beste er sikkert om man klarer å avle på fisk som ikke er i slekt, eller i hvertfall få inn nytt blod inn i mellom, men da er det jo også veeeeeldig viktig at man tilfører nytt blod fra stammer som ikke allerede er avlet i hjel. det er skremmende mange som tror at dem med bare å velge nytt blod vil få flottere og sunnere fisk, men det kan like gjerne slå andre veien.
Når det gjelder butikkguppy er den ekstra spesiell med tanke på hvor fjern i utseende den er i forhold til sine ville slektninger.
Å spesifikt avle på ekstremiteter må føre til en mindre vital fisk.
Jeg hadde i alle fall bare ett yngel med knekken, ganske sikker på at den var medfødt.
Nå har jeg avlivet det på metoden hvor man tar den oppi iskaldt vann. Det sto litt i fryseren først, slik at det fikk et lite islag på toppen. Så knuste jeg det, fanget fisken og tok den direkte oppi. Ifølge artikkelen over er det 100% humant
Jeg har flere akvarier på til sammen mellom 800 og 1000 liter med bare guppy, dette er guppy som avles etter utstilnings kriterier. Jeg har aldri hatt en guppy med denne såkalte typiske knekken i ryggen.
Imponerende, Bengt! Du har vel minst 10 guppier du da ;p

Utstillingsguppy er garantert mye mer hardfør enn butikkguppy. Dessuten synes eg personlig de stort sett er penere også.
Joda det blir vel noe mer en 10 stykk da Jeg avler på tre forskjellige stammer, blue moscow triangelhale, grå filigran rundhale og galaxy rundhale.
Ja det finnes veldig mye bra ut av utstilnings arter. Men der er også mye rart dem har avlet fram, men det er heldigvis ikke godkjente typer her i europa.

Jeg skal på guppy utstilling i Dresden i Tyskland nå til helgen, tenker der er mange godbiter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap