Rød sverddrage

Hei!
har 3 stk voksne rød Victory sverddrager og 4 yngler.
Skulle gjerne kunnet hente disse frem på kunnskapsbasen når jeg skal registrere hvilke fisk jeg har i akvariumet, men denne finnes ikke.
Er det ingen flere der ute som har denne i akvariet sitt..?

Eller er det så enkelt som at alle sverddrager går under et navn også er det bare farger utover dette..? :P

For jeg fant sverddrager under det latinske navnet; Xiphophorus helleri.
Men jeg så ingen med disse fargene som jeg har, hvor hale og finner er sorte og resten rødt.


Jupp
Det er nok såpass enkelt at alle er fargevariasjoner av Xiphophorus Helerii
Ja, har hatt mine mistanker en god stund. hehe..
Men syns dette nesten er litt trist, fordi jeg syns mine Røde Victory er heeelt fabelaktige:P

Den røde sverddrageren er menneskeskapt. Den er iblandet platy og er dermed en hybrid.

Her er en naturlig sverddrager;Xiphophorus hellerii, Rio Seco II, Oaxaca, Mexico

[External Image]
Ahh, supert bilde

Ja, den tanken har også streifet meg, siden rød platy heter Xiphophours maculatus, og for en stund ble betraktet som en egen slekt, men som nå kan føres tilbake til sverddragenes slekt.

Men jeg har ikke klart å finne ut om rød Victory er fra naturens dype indre, eller menneskeskapt. men nå fikk jeg svaret på det takker!

Hvor har du dette "Victory" navnet fra?
Det har jeg fra en eld gammel bok om forskjellige fisk som jeg fikk låne en tid tilbake. Jeg tror dem bruker Victory for å skille vanlig Rød sverddrage (som er helt rød) og da Victory (som er sort på halefinnen og finnene).

Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap