Sverddrage eller platy?

Hei

Jeg hadde på ett tidligere tidspunkt sverddrager og platy i samme kar etter anbefaling fra dyrebutikken. Fant fort ut at de kan krysse seg (ja, har lært å spørre her på forumet, og ikke i butikken), så platyene ble flyttet til ett eget kar. Trodde jeg hadde fått med all platy-yngelen også, men nå er jeg usikker på en som vokser til.

Er dette sverddrage eller er det en platy jeg har oversett når jeg flyttet de??
Jeg mener dette er en platy eller en hybrid.

Selv om du nå har skilt artene er det stor sannsynlighet for at hunnene allerede er befruktet av feil hanner. Så hybrider kan du få i lang tid fremover.
Sverddragerne dine er nok uansett iblandet platygener i utgangspunktet, dersom det er kulturvarianter du holder.

For å holde de opprinnelige fiskene dine "rene" bør du dessverre avlive all yngel i lang tid fremover.
Tror det er platy ja!
Platy er det det er jeg 99% sikker på!
Syns det ligner mest en platy selv ja...

Hvor lang tid kan damene ta vare på sperm fra "feil" mann?? Platyene ble satt i eget kar 9 juni.
Vil helst ikke ha krysninger, så får begynne å avlive litt etterhvert..
Susanne90
Syns det ligner mest en platy selv ja... Hvor lang tid kan damene ta vare på sperm fra "feil" mann?? Platyene ble satt i eget kar 9 juni. Vil helst ikke ha krysninger, så får begynne å avlive litt etterhvert.. :(



Huene kan gå med iallefall 3-4 kull fremover med melke/sperm fra en tidligere han. Når en regner ca 4 uker mellom hvert kull, så blir det iallefall 3-4 mnd fremover. Antar det er det samme hos platy og SVERDDRAGER som hos Guppy
Sverddragere og platy er så sammenkrysset fra før for å få fram nye fargevarianter, at det er umulig å skille dem fra hverandre som små, alle oppdrettsvarianter av dem, dvs alle sverddragere som ikke er grønne vil være hybrider uansett, da de så vidt jeg husker bare finnes grønne med litt svart på sverdet i naturen, så det vil være lite vits i å "slakte" sverddrageryngelen. Platy: Her finnes det litt mer variasjon i naturen, så her kan en finne stadig nye fargevarianter uansett. Har du ulikt fargede platyer, vil det dukke opp nye ting etter hvert.
Forøvrig har dere rett i at det vil ta ca tre-fire måneder får det ikke lenger kommer yngel som kan være av krysning. Har du plass til å ta vare på noen av de peneste kan du jo gjøre det, men ellers er det bare å avlive alt som kommer
Det finnes stor farge variasjon på sverddragere i naturen og. Ikke alle er grønne. Skal man ha rene Xiphophorus arter bør man kjøpe av privat personer som har VF eller F1 av dem. Veldig sjelden og se viltfangede Xiphophorus arter i butikken.
Jeg kommer uansett til å ta livet av yngelen en periode fremover, da jeg gir bort yngel til en dyrebutikk når de vokser til.
Jeg har ikke de grønne rene sverddragene, men vil ikke bidra til at dyrebutikken skal selge mer hybrider enn de allerede gjør..
Susanne90
Jeg kommer uansett til å ta livet av yngelen en periode fremover, da jeg gir bort yngel til en dyrebutikk når de vokser til. Jeg har ikke de grønne rene sverddragene, men vil ikke bidra til at dyrebutikken skal selge mer hybrider enn de allerede gjør..




En voksen avgjørelse. Hybrider er det nok av i butikkene rundt omkring
På veiene av oss som ønsker rene arter sier jeg TAKK for din innsats for dette
kan du ikke prøve å gi de vekk til privapersoner? huff, synes litt synd på de stakkars små hvis de skal avlives :/ er jo tross alt levende vesner
Poenget er at jeg ikke vil ha hybrider i omløp, dermed hjelper det ikke å gi de til privatpersoner :-\
Men de får en kjapp human avliving...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap