Ny med guppy, lurer på rar oppførsel

Jeg har 4 damer og 2 hanner i et 54 liter. Tre av damene er gravide som jeg kan se. Det siste døgnet har hannene jaget den ene gravide hunnen ekstremt mye, rundt og rundt i karet, bak filteret og alt mulig... Stakkars dama må jo stresse fryktelig?

I går var hun tjukk og rund, og i dag ser hun smalere ut... Lurer egentlig på om gutta kan stresse henne så hun mister ungene? Er det mulig?

De andre damene er tydeligvis ikke så interessante for gutta, kun denne ene... Kanskje fordi hun er gul? (Blond haha)
De vet vel at hun er fødeklar, og vil være først ute. Finnes ingen grenser for graskap på disse gutta!

Sett inn masse, tette planter, slik at hun har mulighet for å gjemme seg unna.
Nesten som mannfolk flest da haha (sårri gutter....;P )

Har masse planter der, men virker som de finner henne uansett. Stakkars lita..
Hei!
Skaff deg flere hunner! Hannene er ekstremt paringlystne og vil stresse damene dine ihjel.
Begrens paringen ved å skille dem i perioder, så unngår du kanskje at de "føder seg ihjel" i løpet av kort tid. Les om guppy, og de kjente rygg-knekk
-problemene som har svært lett for å oppstå, dels p.g.a. dårlige gener og dels p.g.a. hyppig yngling. Lykke til!
Har lest det jeg har kommet over av guppy. Synes bare det er rart at det er kun den ene hunnen som blir jaget og ikke de andre... Enda alle er gravide.

Har forøvrig fått yngel i dag også. Aner ikke hvem av hunnene som har født riktignok, ser tjukke ut alle sammen enda.
Fint at du har fått yngel. Jeg syns guppy er vanskelig å få til, de som selges i butikken er ikke av god "kvalitet" har jeg erfart.
Nå har jeg noen halvvoksne av egen yngel igjen, samt noen guppy-endlers. Ser ut som endlersen har bedre motstandskraft og mindre sykdom. (de er ikke i samme kar).
Leste her på forumet et tips om å sette nyinnkjøpte guppy i karantene, og medisinere mot sykdom og parasitter. Jeg er ikke god til å linke til innlegget/artikkelen, men hvis du leter, finner du sikkert innlegget, og navnet på medisinene hun anbefalte.
Hvis jeg starter opp med guppy igjen (må ha tilførsel av ny fisk for å unngå innavl), skal jeg gjøre som hun anbefaler. Mine hoer slapp yngel med flere dagers mellomrom, så det kan være at din også gjør det. Hos meg var det nok stress som gjorde at noen av dem holdt igjen. Innpåslitne og kåte gutter som lager utrygge omgivelser for fødsel.

Viltfanget fisk sies å holde mye bedre "kvalitet", men det har jeg ikke prøvd.
Jeg håper det går fint med dine, og at du får frisk og fin yngel.
Det hadde vært interessant å høre hvordan det går videre hos deg, og få dele dine erfaringer. Guppy er en fisk som jeg er veldig glad i, og jeg har lyst til å få det til. De få som jeg har er ikke innavlet hos meg, så jeg er spent på hvordan det går med dem. Jeg har solgt massevis av disse kullene, og har ikke fått negative tilbakemld., så jeg håper virkelig at det ble en god mix.
Det håper jeg du også får!
P.S. har du din egen private tråd? Hadde vært lærerikt å følge deg.
Ja, du har funnet tråden min ser jeg

Spent på hvordan dette guppyholdet går jeg også, ettersom jeg har lest mye negativt.
Men bestemte meg likevel for å prøve, synes jo guppy er fin fisk

Og de jeg har kjøpt ser fine og friske ut så langt. Kjøpte riktignok en han som jeg etter jeg kom hjem hadde ryggknekk... Han døde også etter en uke. KJøper ikke guppy fra den butikken igjen ( de lot hunner og hanner gå sammen).

Trolig er det han som er faren til yngel fra to av hunnene mine, men skal holde øye med dem og sile ut de som evnt ikke ser bra ut.
Hva er ryggknekk?
Jeg er da ny innen guppy(startet forige uke :P) men prøver å lære meg så mye som mulig! men har ikke hørt om ordet ryggknekk før.
hva er det?
Hei!
Jeg forsto heller ikke så mye av det før jeg opplevde det selv. Den ene hoa begynte med en unaturlig bue over ryggen, ha sågar sett det i dyrebutikken. Veldig synd. Ei hoe sto i nesten 90 gr vinkel før den døde. (jeg skulle nok ha avlivet den før hun ble så elendig)
Ryggknekk
åja, takk for svar
men skjer dette på grunn av fødsel eller? får de sånn helt uten videre?
Dette er noe som kan skje dersom det er innavl eller veldig mye avl. Egentlig det samme som kan skje med andre dyr dersom en er alt for nær i familieforhold. Er rett og slett en missdannelse.
Det var et kort og greit svar. Helt enig.
Viltfanget guppy står høyt på ønskelista mi. Et alternativ er endlers, en noe mindre fisk, men vakker den også.
Masse hoer pr hanne er vel min oppskrift. Og jeg trenger ennå flere hoer ja. Og en ting til, jeg prøver å kjøpe dem fra mange forskjellige plassær. Det er ofte samme oppdrettere i butikkene (ok, jeg bor på en liten plass) så jeg har gjerne gått litt lengre. Nå har jeg også tatt inn noen fra Sverige. Nytt blod i norske og noen VF kjøpte har jeg også. Selv om jeg tror det er mest yngel igjen etter dem enn foreldrene så da blir det vel F1. Men VF er jo noe helt annet enn de man ellers kjøper da.

Guppy er spennende
oki
helt enig ) Guppy er utrolig spennende!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap