Platystim

Hei

Overtok en stakkars Platy som svømte rundt alene i et akvarium.
Hvor mange bør de være for at de skal trives? Tenkte å kjøpe inn noen artsfrender til han(tror det er en hann). Har plassert han i et 150 liters akvarium.

Fisk som er der fra før:
5 sebrafisk
1 kampfisk-hunn
2 siamesisk algespisere
2 ancistrus
1 ildhale
og 2 som jeg tror er neon regnbuefisk(overtok dem også). Lurer forsåvidt om jeg burde skaffe flere av disse også, men er utrolig usikker på nøyaktig hvilken fisk det er.
Ingen som har en ide om hvor mange jeg minst bør ha?
Ønsker ikke å ha for mange slik at det går ut over de andre fiskenes trivsel.
Hannen din blir nok lykkelig om han får besøk av 4 flotte damer
Takk for svar

Jeg satte inn 4 stk i går, men 3 hunner og 1 hann. Så nå er det 2 hanner og 3 hunner i karet. Gutten som var der fra før ble helt jøger. Artig å se på
Flotte og aktive fisker dette. Er det lett å få til lek på disse?
Platy er en utrolig lett fisk, så lenge verdien er som de skal være. Den yngler hele tiden, med mellomrom på ca 3-4 uker. Det eneste som er med disse levendeføderene er at hannen hele tiden jager hunnen, og hunnen kan derfor lett bli stresset. Derfor er det veldig greit å ha minst 2 hunner på hver han. Men 3 hunner og 2 hanner går nok greit. Bare følg med og se om det er veldig mye jaging av hunnene. Det er også litt individuelt. Noen hanner jager mer enn andre.

Du kommer nok til å få veldig mye yngel etterhvert. Bare sørg for at du har f.eks javamose eller flyteplanter, så vokser det nok opp endel etterhvert.

For info, så tar det ca 3-4 uker mellom hver gang en Platy får yngel. Hvor store kullene er varierer veldig.

Da er det bare å vente, så kommer det nok snart yngel hos deg.

Takk for info

Kan fint sette inn 1 eller 2 hunner til tror jeg, så det skal jeg vurdere.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap