Guppy/platy og catappa?

Senker catappablader pH-en så mye at guppy og platy-yngel kan få problemer? Er det bra for dem ellers?
Det kommer an på hvor stort akvarie du har, samt hvor mange blader du tar oppi. Men ja, normalt senkes PH.
Min erfaring var at i den mengden dem ble anbefalt å bruke - dvs. 2-3 blader per 100 liter vann - så hadde dem overhodet ingen virkning på ph-en.
Jeg måtte finne andre måter å senke ph på.
Catappablader senker ph veldig lite, er ingen fare å ha oppi med levendefødere. Men det er heller ingen klar kobling mellom positiv effekt av catappa og levendefødere... Er nok mye annet du kan hive oppi til disse som er bedre for dem enn catappa...
I det kartet jeg har nå, går det sebrafisk, ancistrus, guppy, platy og amanoreker. Er det noe grunn å ha catappa da? Enn i en 30l med kirsebærreker, eplesnegler og platy/guppyyngel?
Bruker catappa til Ancistrus, snegler og reker som mattilskudd. Til cory og apistoer bruker jeg det som skjul langs bunnen... Ser fordeler med catappa men det har ingen vidundereffekt som noen påstår....
Det eneste jeg ser med catappa i det ene karet mitt, er at dronningrasboraene, når "effekten" av catappaen starter (antar jeg), så drive de å tøffer seg for hverandre. De "brifer" og herjer på. Dette gjorde de ikke før jeg fikk catappablader, mener jeg, så jeg fikk skikkelig sjokk når de begynte denne "dansen" - men de er viltfanget, så jeg vet ikke om de er mer følsomme for slikt?

tror heller ikke det er noe vidundermiddel, men jeg ser at det har en viss effekt på disse ihvertfall. Når bladene har ligget lenge nok, så slutter de.. når de får nye blad så tar det en-to dager så driver de å brifer med svømmeteknikken sin igjen.

(ser ingen effekt på fiskene i det andre karet mitt)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap