- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Småvokst molly
Småvokst molly
Det første kullet mitt med mollyyngel består av circa 20 fine små fiskebarn som snart er seks uker gamle. Da de ble født, var omtrent halvparten svarte og den andre halvparten svarte og hvite. Nå har mange av de som før hadde noe hvitt på seg, blitt svarte. Alle er like store - unntatt én!
Én eneste av ynglene, lille Knøtt, er helt hvit. Den har nydelige blå øyne. Og kroppen dens er circa en tredjedel av størrelsen til søsknene. Den var mindre enn de andre selv ved fødselen, og har ikke vokst så veldig mye. Den viser heller ikke tegn til å få farge. Bortsett fra at den ser helt annerledes ut, er den som de andre - den svømmer med dem, er like livlig, og får tak i mat på lik linje med de andre. Den er kjempesøt.
Men hvorfor er den så liten? Jeg vil gjerne høre om andre har erfaringer med eller teorier om småvokst fisk.
Én eneste av ynglene, lille Knøtt, er helt hvit. Den har nydelige blå øyne. Og kroppen dens er circa en tredjedel av størrelsen til søsknene. Den var mindre enn de andre selv ved fødselen, og har ikke vokst så veldig mye. Den viser heller ikke tegn til å få farge. Bortsett fra at den ser helt annerledes ut, er den som de andre - den svømmer med dem, er like livlig, og får tak i mat på lik linje med de andre. Den er kjempesøt.
Men hvorfor er den så liten? Jeg vil gjerne høre om andre har erfaringer med eller teorier om småvokst fisk.
Postet 23.11.12 kl 11:15
Inaktiv bruker
Kan være at den ikke får tak i like mye mat som dre andre, i naturen er det den sterkeste som får mat og vokser opp, men nå er det bare gjettning fra min side, kan være noe annet, jeg har ikke sett fiskene å dermed kjenner jeg ikke til hvordan de spiser.
Postet 23.11.12 kl 11:43
Knøttet er nok et avvik fra det normale, og hadde den blitt født i naturen så ville den sikkert ikke ha klart å overleve fordi den hadde vært for svak til å finne mat. I fangenskap derimot klarer vi ofte å få avkom med genfeil og skavanker til å overleve, siden mat og forhold blir lagt til rette.
De fleste akvarister er bevisste på dette, og ved videre oppdrett blir disse som oftes fjernet.
De fleste akvarister er bevisste på dette, og ved videre oppdrett blir disse som oftes fjernet.
Postet 23.11.12 kl 12:57
Postet 23.11.12 kl 13:25
SeahorseMen hvorfor er den så liten? Jeg vil gjerne høre om andre har erfaringer med eller teorier om småvokst fisk. :)
"Avvikere" dukker opp i blant i kull med fisk. Enten det ene eller det andre som er galt, men størrelse er også en av dem. Jeg har oppdrettet f.eks. scalarer i hundretall, og der var det også noen som aldri helt nådde opp og forble knøttsmå mens søsknene vokste som ugress. Eller det kunne være noen som manglet en brystfinne, f.eks. Disse "cullet" jeg bort, dvs jeg fjernet dem, og lot heller de som viste seg å være mer liv laga få bedre plass.
Har sett en og annen "pusling" i kull med andre fiskearter senere også, men de faller som oftest fra av seg selv etter en tid. Det at en enkelt tass innimellom viser unormalt liten størrelse, er som oftest et svakhetstegn og viser sannsynligvis at noe er galt med den. Den kan selvsagt også "bare" være en dverg, men ønsker vi egentlig at fisker med dvergvekst skal få sjansen til å forplante seg videre og skape enda flere dverger?
Og bare understreker det: Ikke at det er noe galt med mennesker som har dvergvekst hos mennesker altså, dette er utelukkende fisk jeg snakker om!
Postet 23.11.12 kl 13:34
Oppdatering om Knøtt: Knøtt er nå cirka 10 uker gammel, og er like stor som det yngre kullet som er 7 uker, men har et litt rundere hode. Jeg har latt ham fortsette å bo i yngelakvariet og tenker som så at han ikke vil ha noen mulighet til å spre dverggenene sine der, siden alle de andre i karet vil være under kjønnsmoden alder. Så frem til han eventuelt blir for stor, synes jeg han kan få bo der.
Han har fått ganske mange svarte prikker. Siden han er eldre og forstår mer, er han populær blant ynglene. For eksempel vet han at røde mygglarver er mat, og de andre venter og ser hva han gjør før de smaker på de lange røde greiene. Det er morsomt å se på dem.
Han har fått ganske mange svarte prikker. Siden han er eldre og forstår mer, er han populær blant ynglene. For eksempel vet han at røde mygglarver er mat, og de andre venter og ser hva han gjør før de smaker på de lange røde greiene. Det er morsomt å se på dem.
Postet 26.12.12 kl 23:16