Vil platy og gul molly parre seg?

Har platy. Lurte på å skaffe meg et par gule molly i samme karet, men er ikke interessert i det om de vil parre seg med hverandre.
Såvidt jeg vet, holdes disse ofte sammen uten noen problemer med kryssning. De er nok for fjernt i slekt til det.
Molly (Poecilia) og platy (Xiphophorus) kan ikke krysses, nei.
Ok, leste at sverddragere krysser seg med platy og trodde kanskje platy og molly gjorde det samme. Etter å ha lest litt i forumet er jeg kommet til at molly ikke passer hos meg siden de skal ha så hardt vann. Jeg har kardinaltetra som skal ha bløtt vann sammen med platy. Ser at platy også skal ha litt mer kalkrikt vann og høyere ph enn kardinaltetra, men ingen har dødd ennå. Platyene gjemmer seg i huler og bak planter når jeg kommer nærme akvariet, mens kardinaltetraene shower i front. Kjøper nok en gul hunnplaty i stedet for molly.
Asbjørn D
Ok, leste at sverddragere krysser seg med platy og trodde kanskje platy og molly gjorde det samme.

Det er fordi sverddrager og platy er nært beslektet, til forskjell fra molly. Både sverddrager og platy tilhører slekten Xiphophorus.
Inaktiv bruker
Du sier selv at fiskene du holder går i feil vannverdi, så sier du de lever enda, ja kanskje de gjør det, men de trives neppe og om de ikke får rett vannverdi vil de dø en sakte og pinefull død.
Tror det er få som har et selskapsakvarium hvor vannverdiene passer for alle fiskene. Jeg får vann fra Oslo kommune og må ta utgangspunkt i vannets PH på ca 7,4 og GH 2,4-2,8. Var i en Zoobutikk i dag hvor daglig leder sa hun hjemme hadde neontetra som bør ha GH 0-3 og platy som bør ha GH 9-19 og molly som bør ha GH 11-30 sammen og at hun tilsatte litt salt for å få hardere vann. Hun var ikke uansvarlig og ville f.eks. helst ikke selge mindre enn 4 pansermaller siden de trives best i flokk. Ser ut som mange fisker trives med en PH rundt 7 som er noe lavere enn det vi får fra vannverket.
Jeg bestilte en sunset platy hun hos henne og gleder meg til jeg får den. Gul med rød flekk på halen.
Har mistet sikkert 30 talls platyer, pga feil vannkvalitet - dvs for bløtt vann, Tetraene stortrivdes og jeg trodde de drepte platyene. Så fant jeg ut at dette med GH, og la opp til å ha fisker som skal så i samme sort vann. Tror nok ikke platyene mine har hatt det noe godt De døde en etter en stakkar.

Synes man skal gjøre sitt beste for at fiskene holdes i den typen vann de trenger. Det er slemt mot dem å tvinge de til å leve i for hardt eller bløtt vann og feil ph og temperatur. Og selv om de lever så er det ikke sikkert de har det så godt.

Jeg er detektiv om dagene, for å sette sammen en gruppe fisker i et kar med hardt vann. Hvem passer sammen, hvem har like krav ... obs, den napper finner, da går ikk det, osv osv.

Det er som fiskeeier mitt ansvar at fiskene mine har det godt.
Er enig i det du sier og er lurt med et akvarie for bløtt og et for hardt vann. Jeg lander nok på det samme. Det er ikke sikkert platyene dine har dødd pga. bløtt vann. Det kan f.eks. være nitritt eller andre årsaker.
Jeg hadde ikke kjøpt platy hadde jeg vært klar over vannkravene. Mine er litt sky og trives best blant plantene, men svømmer under foringsluka når de er sultne. Det har overlevd 2 yngel blant plantene, aner ikke hva de har spist. Yngelen på bildene er ca. 3 og 4 uker gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap