Platy yngel

Kjøpte tre platy for en uke siden, to hunner og en hann. Den ene hunnen har fått masse yngel og det ser ut som om den andre hunnen også er gravid.
Jeg har mye planter, en stor rot, et par kokosnøtthuler og slikt så det er ganske bra med gjemmeplasser til yngelen. Spiser platy sitt eget yngel?
Hva med metallpansermaller, ancistrus og amanoreker - spiser de yngelen om de får tak i den?

Spennende med småttiser Hvor lang tid går de før de begynner å se ut som platy?
Platy er en fisk som spiser sin egen yngel. Det beste er å fange og ta opp i fødekar. Ha de der en stund før de settes tilbake i hovedakvariet. Corydoras og Ancistrus spiser ikke yngel. Det er mulig at Amanoreker kan fange yngel, men tror ikke det skjer så ofte.
Platyen er litt som guppyen. Og jeg hadde mine gående sammen med foreldrene da jeg hadde begge kjønn. Nå har jeg bare gutter igjen så ingen yngel pr nå. Får se videre etterhvert tror jeg for det er masse morsom fisk å få yngel på.

Jeg innredetkaret med røtter, javamose og gulerotgress. Masse gjemmesteder. Har tella jevnt og trutt og ikke mistet EN yngel. Foret derimot med frossen artemia daglig. Har coryer i karet og de er for trege til å fange yngel. De er derimot eggspisere da, men platy er jo levendeføder så ingen trussel med andre ord Amanoreka mi gadd aldri å komme frem og hadde neppe vært rask nok til å få med seg noe yngel den heller.

Det er spennende med yngel, men det er jo også normalt å miste litt underveis da. Hadde maks flaks med platyene mine tror jeg. Men mista jo mange da vannledningen i kommunen sprakk da, da røk alle hoene, vannet ble forurenset og jeg slet for å få gode vannverdier. Pr i dag må jeg fremdeles akompansere for ph selv om denne sprakk i høst da. Derimot hadde jeg mange palettbarn som ikke klarte seg og det virka som andre fisker var mer glad i å ha dem enn noe annet. De gikk i selskapskar. Ga meg med dette i høst da jeg ikke syntes det var noe stas lengre. Men guppy og platy blir det nok. Skal se om jeg ikke får inn noen platy damer når jeg føler meg klar for det. Akkuratnå koser jeg meg bare med gutta Men å ha yngel er morro. Og følte kanskje platyen var lettere enn guppyen som yngel, men muligens fordi det var litt større?
Tvillingmamma80
Amanoreka mi gadd aldri å komme frem og hadde neppe vært rask nok til å få med seg noe yngel den heller.


Det er ingen god ide å ha amanoreker alene. Da er det slett ikke rart at de aldri kommer frem
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap