Black molly, merkelig oppførsel, kan hun være syk?

Hei, har ei Black molly som jeg trodde var klar for å føde for et par uker siden. Da begynte hun å holde seg på bunnen hele tiden, viss ikke hannen kom etter henne, da stakk hun.
Men tiden gikk å intet hente, men hun er fortsatt bare på bunnen, spiser omtrent ikke, roter av å til nede i grusen, men det er allt. Kan ikke se noe galt med henne men synes hun er rar, hun var ikke sånn når hun kom til meg.

Har også lagt merke til at øynene står liksom ut fra hodet på henne, ser ut som en uer som er kommet opp fra dypet. Er ikke sikker på om hun har vært sånn hele tiden.

Har henne og tre hunner til og en han. Har i tillegg Dvergkardinal fisk i samme tank, noen kirsebærreker og noen snegler.

Håper noen har noe kjenskap til hva det kan være, jeg er temmelig fersk innen dette, kjøpte ett godt innkjørt kar på 60l. Har ikke målt noen vannverdier, men alle de andre ser ut til å ha det bra.

Mvh
Tor-Arne
Inaktiv bruker
Vannverdi?
Hei der, har ikke målt vannverdiene, og har ikke noe å måle med heller i kveld, så jeg må ta med meg vannprøve i morgen til Buddy for å få svar på det.
Inaktiv bruker
Da bør du kjøpe deg testsett, jbl dråpetest.
Hehehe, ha bestillt i dag, JBL`s dråpetest 10. Men det hjelper jo ikke meg nå, tar vel noen dager før den kommer....
Da har jeg fått sjekka vannverdiene og er som følger:

PH:7
NO2:0
GH:1
KH:2

Fikk beskjed om å øke gh gradvis noe jeg har begynt med. I den forbindelse, er det noen som kan fortelle meg hva gradvis økning vil si? Er det en gang om dag, eller time eller?

Fikk også beskjed om at det sansynligvis er sykdom som gjør at øynene står ut, så da skulle jeg tilsette en tabelett Baktopur, noe jeg også har gjort.

Så da er det vel bare å vente......

Inaktiv bruker
Få opp KH og GH Med høyere KH får du stabil og høy ph, det trenger f.eks. Molly.
Hva med NH3 og NO3
Det ble ikke tatt flere tester enn de jeg har skrevet, men skal prøve å ordne det.
Håper det går bra med molly.

Takk for hjelp så langt.
Mollyer vil ha særdeles hardt vann, du har så bløtt som det kan bli med verdig på 1 ! Kan godt hende dette er en årsak til misstrivsel. Verdier 11 - 30 er bra for dem - men ikke for så veldig mange andre fisker. Å ha dem sammen med tetra kan jeg ikke helt se for meg, siden tetraer flest liker et bløtt vann, dvs lave verdier. (Gh).
Tor-arne Nyborg
........eg er temmelig fersk innen dette, kjøpte ett godt innkjørt kar på 60l. Har ikke målt noen vannverdier, men alle de andre ser ut til å ha det bra.

Hei
Man kommer som regel ikke utenom å måle vannverdier når man driver med akvarium. Det er absolutt noe du bør gå til anskaffelse av, dersom du ikke har det.De viktigste vannverdi-testene (dråpetester) vil jeg si er ph og nitritt, samt nitrat. Disse kan ofte gi svar på det som er galt, når man ser at en eller flere fisker oppfører seg unormalt. Hvis det ikke er sykdom, så er det som regel noe galt med vannet.

Hvor ofte skifter du vann her, og hvor mye pr gang? Og hvor lenge har akvariet vært i drift siden du kjøpte det? Du skriver at du kjøpte et godt innkjørt akvarium, men da lurer jeg på hvordan det hele foregikk, og hva som skjedde med filteret mens du flyttet akvariet fra selger og hjem til deg selv? Hvor lenge lå akvariefilteret avslått vil du tippe, før du fikk satt det i gang igjen hjemme hos deg selv? Foretok du deg noe med filteret, rens eller bytte av filtermedier....? Dette er viktig å vite, for å kunne si om noe er galt på det området
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap