Guppyer som nesten ikke beveger seg.

Jeg har 4 guppyer, 1 hann og 3 hunner. to av hunnene beveger seg nesten ikke (bare ligger stille i det ene gjørne) burde jeg gjøre noe, i så fall hva?
Den siste hunnen svømmer rundt og virker veldig frisk.
Hannen skal jo jage rundt på hunnene, men han er heller ikke så veldig aktiv.

på bildet ser du de to hunnene som nesten ikke beveger seg helt til venstre.
Har du målt vannverdiene i akvariet? Hva er ph, gh, nitritt og temperatur?
Dette er opplysninger som alltid er lurt å ta med når man lurer på noe ang. hva som er galt i et akvarium. Den infoen kan hjelpe oss å gi deg svar, nemlig

vannverdiene:

no3-10
no2-0
ph-6,8 (teststrip)
gh-7-14(teststrip)
kh-3-6
cl2-0
ph-8 (dråpetest)
gh-11 (dråpetest

temperatur-24,5
Inaktiv bruker
Hva har du målt no2 og no3 med?
Spock
Hva har du målt no2 og no3 med?


Jeg har målt det med teststrips.
fiskene virker ok nå utenom hannen som har store problemer med å svømme. Vurdere å avlive den fordi han verken spiser svømmer rundt eller noe som helst...
Er dette guppy som er kjøpt i butikk eller privat? Veldig ofte er det dårlig kvalitet på butikkguppy. De holder ofte ikke lenge pga veldig hard oppdrett. Jeg tror rett og slett det er det som er grunn og at det ikke har noe med vannkvalitet å gjøre. Men du kan gjerne justere temp for guppy opp litt. Rundt 26 går helt fint. Personlig tror jeg de ikke lever så veldig lenge. Kjøp heller Endlers guppy. De holder lengre og er av bedre kvalitet.
jeg har kjøpt de på butikk, men jeg kan vell ikke blande Endlers og vanlig guppy?
Hans Jørgen Thorbjørnsen
jeg har kjøpt de på butikk, men jeg kan vell ikke blande Endlers og vanlig guppy?

Nei, man skal helst ikke det. Så lenge du har oppdretts-guppy i akvariet, hold deg unna Endlers Men når disse oppdretts-guppyene dine etterhvert har falt i fra (og etter alt å dømme, iflg ryktet deres, blir de ikke så veldig gamle...) så kan du istedet velge og kjøpe Endlers. De skal være mindre rov-oppdrett på, og derfor noe sterkere.
Helt enig med Mona. Det var akkurat det jeg mente.
Takk for svarene

men jeg tror det er noe sykdom i akvariet mitt... kan dere lese denne å eventuelt gi noe svar hvis dere har?? det hadde vært flott

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=72543&message_id=621936#621936
Søk på "hvitprikk". Se om det kan stemme.
Da er jeg enig i at dette virker som hvitprikk. Du har nå to alternativer:

1) Kjøre en varmekur. Dvs får temp opp over 32 grader (må over 32 grader). Se også denne tråden
2) Bruk Esha Exit og Esha 2000 samtidig i en kur.

Når Guppy allerede henger med halen og er veldig dårlig, så er det absolutt mulig at de ikke kommer til å tåle noen av disse to, men det er selvsagt vært ett forsøk. Du må jo bli kvitt hvitprikken som du har i akvariet.
Takk for svar!!

skal få bestilt det så fort som mulig
Siden du har takket for svar; våger jeg meg og spørre om en ting..
Hvorfor kan man ikke ha Endlers sammen med vanlig guppy?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap