Tips om rokker

Jeg har besteil en rokke (5-6cm) en black ghost og noen silver dollar... De blir i ett 300l akvarium frem til etter nyttår, da skal de i ett 720L.


Jeg husker ikke hvilken type rokke.. Men vokser de fort?

Hva anbefales av mat?? Leser mye forskjellig



Mere tips motas med stoort takk
Det kommer litt an på hvilken type rokke du har bestilt, i forhold til om de går sammen med de andre du nevner. Er det en rokke av typen reticulata eller hystrix så er det absolutt mulig å holde disse sammen med annen fisk etter min erfaring, så lenge de ikke er for små og kan bli spist. "Silverdollar" er et populærnavn som favner over noen varianter av Metynnis/myleus/myloplus... noen blir ikke større en 10-15 cm, andre kan bli 25 cm lange. Om dine silverdollar kan gå med rokker avhenger altså av type silverdollar og type roke.

Black ghost har jeg aldri holdt sammen med rokker, men ut i fra min kjennskap til den fisken så er det absolutt mulig i store nok akvarier - og med riktig type rokke. Likevell hadde jeg nok personlig styrt unna det til jeg hadde hørt om det fantes andre som hadde god erfaring med dette.

Når jeg skriver dette så har jeg fokus på hva som går på sikt. De kan nok sikkert leve fint sammen som ungfisk hele gjengen (uavhengig av hvilken rokketype det er snakk om), men det betyr ikke automatisk at det fungerer når alle blir mer eller mindre utvokste.

Stusser litt på at rokka er 5-6 cm. Kan da muligens hende det er snakk om Potamotrygon reticuluata.... rokker på den størrelsen er uansett for små til å fraktes rundt på etter min mening og erfaring, men er du heldig med individet, og skaper gode forhold så er det absolutt mulig å lykkes. Tenk i hovedsak filtrering, gassutveksling (god bevegelse i overflata og i vannet forøvrig), og vannbytter.

Når det gjelder fôr anbefaler jeg deg å starte med røde mygglarver og mysis av god kvalitet. Evt strimle opp bittesmå rekebiter og se om den vil ha det.

Legg gjerne ut bilde av rokka når du får den!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap