Når får endlers farger?

Hei.

Jeg har 12 Endlers som jeg kjøpte av en her på forumet. Jeg har såklart lest meg opp på hva de trenger av vannverdier og habitat, men kan ikke så mye mer en det.

Det jeg lurer på er når får de (hannene) fargene sine, og når kan man se om det er hun eller han?

Legger med et bilde som ble tatt for 1-2 uker siden. De har blitt litt større, og noen av de har fått en sort flekk bak ved buken, som man kan se anntydning til på bildet. Ser også på noen at de har denne litt lengere finnen på buken, som han her fra fiskebasen

Jeg vet jo at man burte ha dobbelt så mange hunner som hanner, men siden jeg kjøpte de som ca 0.5-0.75cm store så var det jo ikke mulig å skille de ut.. Får løse det når de blir kjønnsmodne.
Det bildet du har postet er iallefall av en hunn. Hunner kan være ganske fargeløse, særlig på kroppen, så jeg tror ikke du kan forvente særlig med farger på den på bildet f.eks.
Om fisken har slik trekantet finne under buken som den på bildet har, ser man jo ganske tidlig. Det er da en hunn.
Hannene har såkalt gonopodium, et lite "sverd" istedet, og er lett identifiserbare på det, de er jo født med kjønnsorganet sitt.

Hannene hos Endlers kjenner jeg ikke så godt til mtp fargeutvikling, men mine vanlige oppdrettsguppy-hanner var ganske bittesmå da de fikk farge iallefall. Hunnguppyene mine var fargeløse (grå) på kroppen, men hadde fargerike haler.
A ja. Da var det jo lett og se forskjell.

Den største hannen har begynnt å få farge rundt kanten av halefinnen, og en strek på midten av kroppen. Han er ca 2 cm lang, muligens litt mindre.

Den største hunnen er ca 2.25 cm lang og har helt gjennomsiktig halefinne og ikke noen strek på kroppen.

Ser nok ut som om jeg har litt mange hanner i forrhold til hunner. I allefall hvis man skal følge det som står på fiskebasen med 2 hunkjønn per 1 hankjønn.

Burte jeg flytte noen av hannene over til det "store" akvariet mitt etterhvert for at hunnene skal ha det bedre? Er jo litt vanskelig å telle de når de svømmer rundt, så jeg kan jo prøve å fange en og en for å se.
Da har alle hannene fått fine farger
Er en liten stund siden nå, men poster her siden jeg har ett nytt spørsmål.

Hvor lenge vokser Endlers?
Jeg har i dag flyttet noen av hannene over til det andre akvariet. Jeg hadde 6 hanner og 6 hunner og kunne lett se fire hanner som jagde etter en hun. Har jo lest her på fiskebasen at man helst burte ha 2 hunner pr hann. Nå har jeg 6 hunner og 4 hanner.

Det jeg lurer på er om Endlers fortsetter og vokse en stund etter at de er kjønnsmodne? Noe mine garantert er siden jeg har en del 3-4mm store enlders som "beiter" i java mosen! Kommer hannene til å bli større? synes de er veldig små hvis de er fullvokst. Hunnene er ca 1.5 - 2 ganger større, noe som er normalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap