Er denne gravid?

Jeg lurer på om denne sverddrageren er gravid? Jeg har to hunner i akvariet (og en hann), og denne er ganske så mye bredere og større i mageregionen enn den andre. De var veldig like før.
Dersom du har en hann og en hunn tilstede av den typen levendefødere, så kan du trygt regne med at ja, den er nok gravid til enhver tid. De får ikke før født ungene sine før hannen er på dem igjen og befrukter dem.

Og før du spør; Nei, det er ikke mulig for noen her å si hvor lang tid det er igjen til ungene blir født Men det kan nevnes at levendefødere som guppy iallefall går gravide i rundt fire uker, så jeg antar at sverddragere og platy har noe av det samme.

Hvis du synes hunnene dine blir tykke og så tynne og så tykke igjen uten å skjønne noe og du tror den ikke var gravid allikevel (eller er evig gravid uten av noe yngel dukker opp), så er det nok fordi yngelen BLIR født, men oppspist i det samme så du aldri ser noe til dem. Det beste virkemiddelet mot dette er å tettbeplante akvariet. MYE planter, gjerne buskete av den typen akvarieplante som kalles gulrottgress (fordi den ligner), samt litt flyteplanter med lange røtter også. Dette gir yngelen gode og naturlige skjulesteder, og vips så vokser det opp haugevis av yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap