Mange små endlers. hva gjør man?

Hei.

Dette er ikke en tråd om hvordan man får til oppdrett av Endlers, men snarere hva gjør man når det blir mange av de?

Jeg har et 52 L akvarie hvor jeg til å begynne med hadde 13 Endlers. Jeg kjøpte de av en her på forumet når de var så små at det var vanskelig å kjønnsbestemme de. Etter de ble litt større og etter at jeg fikk noen tips her på forumet fant jeg ut at det var 7 hunner og 6 hanner. Da jeg så at hunnen ble jagd runt, ofte av flere hanner om gangen så flyttet jeg 3 hanner til et annet akvarie. Men så lenge man har begge kjønn på ett sted så formerer de seg jo. Nå har jeg minst 25 Endlers som er ca 2 - 3 uker gamle. De ser friske og fine ut og har overlevd siden jeg har ganske mye Java mose i akvarie "og har sluppet og bli spist av foreldrene sine".

Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med de. Endlers kan jo formere seg ganske ofte og jeg vil jo etterhvert gå tom for plass til de. Jeg kunne jo gitt bort noen, eller solgt de for en slik og ingenting, men jeg har jo ikke drevet med noe bevisst oppdrett. Er det noe som hadde måtte gjøres annerledes hvis man hadde drevet med oppdrett med vilje, eller kommer disse til å bli friske fine Endlers. Og ikke minnst, hvor mange kan jeg ha i en 52 liter?

Må bare si at det er jo gøy med bittesmå fisk, selv om jeg kan høres litt oppgitt ut med spørsmålet over
Hei!

I en 52-liter passer det å ha 15-20 endlers.

Fiskene er nok salgbare, om ikke innavlen har pågått over veldig mange generasjoner.

Ok.

Da har jeg plass til noen av de i alle fall.
Hvis det blir litt variert med hunner og hanner så kan jeg sette flere hanner i det andre akvariet. De 3 jeg har der nå vil vel gjerne ha en større gjeng.

Han jeg kjøpte de av sa han var litt ufrivillig oppdretter så om han har tenkt noe på innavlv vet jeg ikke. Er det noen måte å se om de er i god stand eller ikke? Regner med at man ikke ser det før det er for sent og de blir syke?

Hvis jeg skal selle de så blir det i bytte av bensinpenger og pose til å ha de i. Har ikke noen planer om å tjene noe på dette, men jeg vil jo ikke vidreføre svake / syke fisk.

Det andre akvariet er en 300 liter, så jeg har plass til en del der, men jeg vil bare ha hanner der så det ikke tar helt av.

Edit: Regner med at når du sier 15-20 så mener du fullvoksne fisk? Ellers så er det langt flere nå
Ja, er nok lurt å skille hanner og hunner, og veldig pent å se på et kar med bare hann-endlers.

Enn så lenge regnes vel endlers for å være en sunn fisk, fordi den er ganske "ny". Sykdom/svakhet ses ikke før det er for sent.

Menneskers planlagte innavl for å skape spektakulære farger og fasonger er langt mer skadelig for en fiskeart enn når innavl skjer uten menneskelig innblanding. Det forutsetter så klart at det er en viss størrelse på populasjonen, så fiskene har flere partnere å velge i.

Du kan selvsagt bytte fiskene mot tilgodelapp i noen dyrebutikker. Var jeg deg ville jeg satt inn en rubrikkannonse her på forumet, og solgt fiskene rimelig. Nei, rik blir man ikke akkurat---men man får penger til akvarieutstyr pluss litt ekstra.

Da ble jeg lit lettet
Fint å høre at de ikke blir så veldig skaldet av denne naturlige innavlen.
Med tanke på hvor mange fisk mr. Endlers fikk med seg tilbake og som har blitt sluppet ut i akvariehobbien så er vel innavl rett og slett umulig å unngå. Hadde vært fint om noen av de som dro tilbake en gan fannt en hel gjeng av villvarianten.

Kanskje jeg får legge enda mer til rette for yngelen så det blir fler av de. Er noe gøy med at det har oppstått nytt liv hjemme hos meg.
Tror uansett jeg skal la de vokse opp og se at de trives hos meg før det blir noen rubrikk anose.
Ja, enig!
Litt innavl er nok uunngåelig både i våre akvarier og i småfiskenes opprinnelige innsjøer og bekker. Og det er lurt å innføre litt nytt blod (et par nye individer) i blant.

Gøy med fiskeoppdrett! Lykke til med eventuelt salg etter hvert!

Ja, jeg mener 15-20 voksne fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap