Dvergtannkarpe - heterandria formosa

Noen som vet en butikk som har dvergtannkarper til slags?
En liten stim på 10+ er ønsket. Ikke fra samme kull.
Jeg vet ikke hvem som har for tiden, men det beste er vel VF hvis du vil ha noenlunde ubeslektede dyr. Kanskje noen som dretter dem her på AF, vet det er flere som har spesialinteresse for levendefødere.
Gjerne VF, tenkte å se om de vil formere seg. Da er det greit uten innavl.
Vannet i Oslo med pH ca. 7.5 skulle passe med noe økning av GH.
Både Akvarieteknik og Imazo har disse på lager nå så om din lokale zoosjappe handler med dem så bør de jo kunne skaffe deg en 10-pack rimelig raskt. Dette er stort sett Tsjekkisk oppdrett uten lokasjon, de siste jeg så herfra på butikk i Bergen var betydelig bedre kondisjon på enn de jeg så i fjor sommer.
Da er en liten stim på 12 stk bestilt. En uke eller to så skal de være på plass. Håper å få til en direkte overlevering uten at de må venne seg til vannet i butikke først, èn overgang er bedre enn to.
Det bør jo ikke være noe problem om du henter dem samme dag de ankommer butikk. Jeg pleier å gjøre det samme når jeg bestiller fisk.

Kjør på med litt færre og mindre vannbytter enn du ellers ville gjort så formerer de seg bra. Har prøvd å ha disse i kar med automatisk vannbytter og da mistrives dem til de grader og formerer seg knapt nok i løpet av et år. 15% månedlig vannbytte ser ut til å passe dem mye bedre over tid. Samme gjelder Neoheterandria elegans gruppene mine.
Takker for den. Interessant.
Ser vel også at en Fluval 3+ gir mye strøm, og det skal de visst heller ikke ha. Yngelen (hvis det blir noe) er også små og kan gå i filteret. Vurderer å lage et finfilter utenpå og et fordelingsrør for utvann.
Jeg bruker luftdrevne svampfiltre til mine H. Formosa og N. Elegans. Da får du bra filtrering og minimalt med sirkulasjon. Dette er jo fisk som forurenser ekstremt lite så du trenger ikke rare filteret om karet er beplantet også.

Link til bra luftfrevne filtre
Hei!

Har og begge deler her (Heterandria formosa og Neoheterandria elegans).

Hos H. formosa er det viktig at de trives i litt lavere temperaturer, gjerne 18-20 grader. De voksene tar alt av mat som er egnet til så små fisk, men yngel tenger veldig små mat (jeg bruker bananorm) og et god innkjørt kar med mose og planter der mikroorganismer kan vokse er av stor fordel. Jeg har de i et 85 L kar helt nederst i et reol, artskar untatt noen reker og de bar holder på. Vanskelig å telle, men sikkert bort i mot 100 stykk inni der.

Hvis du vil ha noen med lokasjon og du er i Stavanger område så sier ifra

Hilsen, Wolfgang
Takker, er der av og til men bor i Oslo-området. Mulig litt vanskelig med transport.
Skal efter planen få i dag eller i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ronny Bjercke
Reklame for plussmedlemskap